MIB3 ja OCU päivitykset yleisellä tasolla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jugih
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nyt tuli minullekin 0311 ja asennuksessa ei sen kummempaa draamaa. Muutama kk takaperin tuli 0306 ja nyt sitten tämä.

Sellainen huomio, että auton oma navi on nyt aivan sekaisin. Moottoritiellä näytti 40kmh rajoitusta, jonka siis kaivoi karttadatasta, ja navin kun käynnisti niin sen mukaan olin 50km päässä pikkuteillä. Voiko tässä olla syy-yhteys tuohon päivitykseen vai sattumaa, että gps rupesi juuri nyt sekoilemaan?

Kokeile tuota:

2: Navigoinnin kalibroinnin poistaminen:Nollaa alla ilmoitetut kalibrointiarvot ⇒ diagnoositesterillä:• >> "Itsediagnoosi"• "8125 – Sovelluspalvelin 3, järjestelmä 1"• "Perussäätö"• "Navigointijärjestelmä, kalibroinnin nollaus" IDE04950• Paina "Start"-painiketta,• Mittausarvot muuttuvat seuraavasti:− "Kalibroinnin tila" muuttuu tilaan "ei kalibroitu"− "Matka" muuttuu tilaan "0,0 mm"

Sellainen huomio, että auton oma navi on nyt aivan sekaisin. Moottoritiellä näytti 40kmh rajoitusta, jonka siis kaivoi karttadatasta, ja navin kun käynnisti niin sen mukaan olin 50km päässä pikkuteillä. Voiko tässä olla syy-yhteys tuohon päivitykseen vai sattumaa, että gps rupesi juuri nyt sekoilemaan?
Terve, piti rekisteröityä asiasta tehden foorumille, kun bongasin tämän. Potilas on 2021 Superb, jossa mib softa on 0324 ja ocun softa on 0143. Samanlaista ongelmaa esiintyy säännöllisen epäsäännöllisesti, eli ajossa navi lähtee ruudulla ajelemaan minne sattuu. Ajon jälkeen näyttää myskoda pysäköinnin myös pieleen väärään paikkaan. Asia korjaantuu (toistaiseksi) aina auton käytyä unessa, eli toimii kun taas ajoon lähdetään. Toinen ongelma on, että sattumanvaraisesti myskoda ei vaan saa yhteyttä autoon millään, auto pysyy valmiustilassa. Tämäkin korjaantuu auton käytyä virrat päällä, eli kun herää. Ongelma tulee sitten jollain aikavälillä pommin varmasti takaisin. Kattoantennin vaihdoin koemielessä uuteen, ei apua. Sulakkeen nro. 17 olen kerran käyttänyt pois, ei apua. SOS valo aina ollut vihreä ja maapallo valkoinen.

Unohtunut tähän päivittää, että mulla on nyt tuon yhden episodin jälkeen toiminut taas. Tai en ole ainakaan huomannut mitään ihmeempää, eikä ole tullut erroreita tms. Aika vähän tuota auton omaa navia tulee käytettyä Googlen sijasta, mutta tuo mittaristossa näkyvä nopeusrajoitus sen sitten paljastaa pidemmillä reissuilla, jos on ihan kuutamolla. Antenneja näihin on vissiin vaihdeltu, vaihtelevalla menestyksellä. Voisi kuvitella, että ongelma voisi olla myös johdoissa/liittimissä.

Tässä yksilössä tosiaan nyt selvinnyt, että tuo navi ongelma "laukeaa" lähes aina, jos auto käy maan alla parkkihallissa tai esim. peltikuorisessa hallissa. Tällaisen pysäköinnin jälkeen heti tai pian ajossa navi lähtee ajamaan omiaan. Erikoinen tapaus.

Päivittelin infotainmentin huvikseni tikulta 0324 -> 0330. Päivitys onnistui ja SVM vikakoodin sain poistettua OBDelevenillä, ei ainakaan tullut takaisin.

Kuitenkin surkuhupaisesti 0330 myötä tuli bugi. Kun soitan musiikkia bluetoothilla (ei siis carplay tai andoid auto), niin jos mykistän kesken kappaletta musiikin tai pausetan sen ratin tai näytön painikkeesta, niin ei lähde enää ko. kappaleesta ääni soimaan millään. Mykistyksen tai pausen poisottaessa kappale lähtee etenemään sekunneissa, mutta ei äänen kanssa. Ääni tulee takaisin kun vaihtaa kokonaan kappaleen, ratista tai näytöstä ja seuraavassa kappaleesta sama homma. Paritin jo puhelimen ja auton uusiksi ja tein soft resetin infotainmentille, mutta eipä auttanut.

Kenellekään apua tällaiseen?

Useimmat laitteet tarvitsevat myös parametroinnin päivityksen yhteydessä, varsinkin uudemmat autot. Saattaa hyvinkin olla että aikasemmat parametritiedostot eivät toimi enää seuraavassa versiossa.

Olen itse päivitellyt lukuisia 0330 versioita työn puitteissa eikä kukaan ole vielä tämän kaltaisesta viasta reklamoinut.

Jotain henkimaailman hommia. Tuo kertomani bugi äänessä oli hävinnyt yön jäljiltä, varmaankin auto päässyt tarpeeksi syvään uneen.
Tuosta parametrisoinnista, en kyllä kerrassaan ole löytänyt mitään toimimattomuutta tai ominaisuuden puutetta tuon päivittämiseni jälkeen, ennen päivitystä otin myös kuvat Fec koodeista engineering modesta ja kaikki näkyy kyllä siellä normaalisti. Myös MySkoda tuntuu toimivan entiseen malliinsa. Päivityksen jälkeen tuli melkein heti myös jokin pieni OTA päivitys, joka sekin asentui. Myös kartat päivittyi 26.2 versioon (maksullinen tilaus itsellä). Ehkä siis tuon päivityksen voi julistaa onnistuneeksi, vaikka vähän kuumottava toimenpide se tämmöiselle ensikertalaiselle keskiverto tee-se-itse räplääjälle olikin.

mib solutionissa näkyy olevan myös 0332 softa, onko tästä kokemusta?

Mikä voisi olla vikana, kun oma Skoda PHEV tarjoaa 0311 päivitystä, mutta hetken kuluttua antaa herjan "Järjestelmäpäivitys epäonnistui, 03A8, Latausta ei voitu suorittaa". Tilanne ei ole kuukaudessa korjaantunut.

Autossa ei kahden käyttövuoden aikana ollut kertaakaan yhteysongelmia (harmaa maapallo), mutta nyt ollut jo kolme kertaa joulukuun jälkeen. Olen muutaman päivän odoteltuani ratkonut ne poistamalla sulakkeen 19 minuutiksi, mikä on korjannut tilanteen. Voiko liittyä tuohon päivityksen lataamisessa tulevaan ongelmaan?

Mikä voisi olla vikana, kun oma Skoda PHEV tarjoaa 0311 päivitystä, mutta hetken kuluttua antaa herjan "Järjestelmäpäivitys epäonnistui, 03A8, Latausta ei voitu suorittaa". Tilanne ei ole kuukaudessa korjaantunut.

Autossa ei kahden käyttövuoden aikana ollut kertaakaan yhteysongelmia (harmaa maapallo), mutta nyt ollut jo kolme kertaa joulukuun jälkeen. Olen muutaman päivän odoteltuani ratkonut ne poistamalla sulakkeen 19 minuutiksi, mikä on korjannut tilanteen. Voiko liittyä tuohon päivityksen lataamisessa tulevaan ongelmaan?
Pakkasilla auto herjasi hyvin usein 12 V akun varauksesta. Latasin eilen 12 V akkua, mutta ainakaan tunti ei auttanut.

Olen tyhjentänyt OBDelevenilla vikakoodit (jäljelle jäi vielä neljä), kokeillut päivitystä ajoakku täynnä latauksen ollessa käynnissä ja kaapelin ollessa irti, aamulla kun auto on seisonut yön yli ja heti ajosta palatessani, kotona Espoossa ja muualla. Mistään ei tunnu olevan apua. Jos oikein kiireessä katsoin ja ymmärsin pari viikkoa sitten, ihan kuin lataus olisi ollut edennyt ehkä 1/5 mutta kaatui jälleen.

Onko vielä jotain mitä kokeilla?

Jonkun aikaa kuulunut 2023 Octaviasta poksahtelua ja eilen pamahti SOS Hätäpuhelun vika lopulta mittaristoon. Koodia ei saanut nollattua, mutta vika lähti lopulta itsekseen pois. OCU-moduulissa näytti olevan vanha 0144 versio.

Tänään sain päivitettyä OCU:n 0311-versioon. Piti pitää työpaikan pihassa autoa virrat päällä 30 minuuttia, jotta lataus meni lopulta läpi. Jos yritti ajaessa ladata, yhteys tuntui katkeavan joka kerta. Infotainmentiin tuli myös joku päivitys ja se on nyt versiossa 1989. llmeisesti aika uusi?

Voikohan nyt olettaa, että yhteysongelmat ja SOS-viat loppuivat? SOS-vian vikakoodi tuli OCU-moduulin akusta, vaikka livedatan mukaan se oli kunnossa. Ilmeisesti tuo on yleinen ilmiö softaongelman iskiessä.

Back
Ylös Pohja