SW päivityksillä korjattavat viat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tumi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jaa niin sulla olikin Skoda. Laitoin epähuomiossa kuvan VW:n portaalista. :D:
 
Tuli mieleen tämä keskustelu kun luin TM:n Xpeng G9 koeajorapsaa:

Ensimmäisenä on sähköarkkitehtuuri. Auto saapui koeajoon vanhalla ohjelmistoversiolla, joka ei selvästi ollut eurooppalaiseen makuun. Perustoimintoja ei voinut käyttää auton liikkuessa, ja ulkoasukin oli vanhahtava. Illalla auto latasi pari päivitystä, ja aamulla kuljettajaa tervehti täysin uusittu ulkoasu ja holhous oli hävinnyt. Tesla on tähän pystynyt pitkään, mutta kykeneekö Volkswagen vieläkään?
Joo ei taatusti kykene. :D: On kyllä syytä olla huolissaan, vanhan mantereen osaamisesta. Työllistäähän nämä päivitykset huoltoliikkeitä, mutta noin isommassa mittakaavassa legacy-tekniikka on suuri murhe.
 
Taas tuli auto huollosta. Mitään vikaa ei kuulemma löytynyt. Jokunen päivä sitten auto tarjosi OTA-päivitystä, jonka jälkeen 4G yhteysongelmia ja infotainmentin boottailua ei ole ollut. Aika näyttää jäikö ongelmat taakse.

Takapenkkien itsestään aktivoitunut lämmitys tapahtui aina seuraavan käynnistyksen yhteydessä, kun takapenkin ilmastoinnin oli ottanut pois lukitustilasta. Jotain softa-ohjaimia olivat nyt palauttaneet tehdasasetuksiin, josko se tähän vaivaan auttaisi. Tämä nyt oli murheista pienin tässä vaiheessa muutenkin.
 
Softaviat loistavat toistaiseksi poissaolollaan. Siirrytään seuraavaan ja toivottavasti viimeiseen kysymykseen. Kuuluuko matriisivalojen kuviossa olla porrasmaisia askelmia ylälaidalla? Käynnistin auton aamuhämärässä ja huomasin, että valokuvio autokatoksen seinää vasten oli ainakin toisen etuvalon osalta porrasmainen. Siis valokuvion ylälaita muistutti vähän sellaista keskiaikaisen linnan muuria. Kuuluuko asiaan, vai onko sieltä ledejä pimeänä?
 
Toivottavasti ei nyt ainakaan viimeinen postaus sulta! :O

Mutta joo, kyllähän ne ledit sieltä erottuu kun tarpeeks läheltä kattoo. Lähivalojen (Passatissa sisemmät projektorit) valokuvio on melko smooth, mutta matriisiledien (passattissa ulommat projektorit) on enemmän diskreetti. Ja osassa valoprofiileja myös matriisipuolen ledit ovat mukana (kuten ao. kuvassa).

Eli varmasti ihan normaalia ja auto 99.89 % varmuudella herjaa jos sieltä olisi ledi(t) pimeänä.



 
Tältä näytti mun edellisen Octavian oletusarvoisesti kunnossa olevat matriisiledit seinää vasten. Samaa porrastusta ihmettelin myös aikanaan, mut sellainen sen kuuluikin olla.
 
Jännä tuo matriisien "light-dark border" eli valovoimakkuuden raja mentäessä lyhyiltä pitkille. Itse en siihen aikaisemmin kiinnittänyt huomiota, mutta TM artikkelissa siihen puututtiin ja nyt sen itsekin huomaa korostuneesti... Hemmetin hyvät valot nuo on silti, vaikkei olekaan miljoonia pikseleitä kuten MB:n matriiseissa.
 
Ajattelin kevään kunniaksi vaihtaa käyttöön toisen avaimen, jossa ei roiku weban kaukosäädin mukana. Avainpa ei toiminut, vaikka autoa luovutettaessa muutama kk sitten siihen vaihdettiin paristo ja testattiin toimivuus. Onko nämä huoltopäivitykset voineet saada parituksen katoamaan vara-avaimesta? Tekoäly ohjasi käynnistämään auton toimivalla avaimella ja painamaan risasta kiinni/auki nappeja samaan aikaan pari sekuntia, mutta ainakaan siitä ei ollut apuja. Mistä olis? Ledi ei avaimessa vilahda, kun nappia painaa. Ei kai patteri voi taas olla loppu?
 
Kyl se ledi pitää vilkahtaa. Eli patteri loppu.
 
Klassinen tapaus jossa avain on viallinen niin että syö paristot alta aikayksikön.
 
Seuraava ongelma. Huomasin eilen, että auton kello näytti väärää aikaa. Selasin valikoita ja kellon valinta oli jostain syystä mennyt manuaalille. Laitoin autolle ja vyöhykkeen kohdilleen. Se korjaantui sillä, mutta kauppareissulta takaisin ajaessa huomasin, että polttis oli käynnissä, vaikka sähköäkin oli. Vaihdoin valoissa hybriditilasta sähkötilaan. Sama homma kävi tänään, mutta valoissa tilan vaihtoa yrittäessä antoi vain herjaa (liitekuva) ja piti käyttää auto pois päältä, että sai sähkötilaan. Juhannusreissulla tuli pitkään ajettua polttiksella motarilla, eli sen puutteesta ei voi olla kyse. Auton naviakaan en tällä viikolla ole käyttänyt. Mikä tuossa nyt mättää?

 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Polttiksen on säännöllisesti käytävä lämpöseks
 
Polttiksen on säännöllisesti käytävä lämpöseks
Edellisenä päivänä tuli ajettua 150 km motarilla polttiksella. Ei kai se uusi tarve seuraavana päivänä 25km sähköajon jälkeen vielä tule? Ei ainakaan aiemmin ole tullut.
 
Sport-mode voi myös vaikuttaa, näkyy olevan kuvassa aktiivinen
 
Sport-mode voi myös vaikuttaa, näkyy olevan kuvassa aktiivinen
Hyvä huomio sportista. Ainakin toisena päivänä oli 100-varmasti Normalilla kuten aina. Itse en sitä ainakaan sporttiin ollut laittanut myöskään kuvan ottamisen aikaan.
 
Onkos muilla tapahtunut infotaimentin kanssa, että käyttäjätiedot "nollautuvat" itsestään? Näytön muokattu näkymä nollaantuu (ajotiedot, radio jne) ja järjestelmän kieli muuttuu englanniksi. Mitään muuta tietoa ei nollaannu, tämä on nyt tapahtunut itsellä tässä puolen vuoden aikana ainakin 3 kertaa. Käyttäjät silti säilyvät ja tiedoissa näkyy, että synkronointia tapahtuu.
 
Back
Ylös Pohja