Octavia RS 2009 bluetooth

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jrinnes
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jrinnes

Jäsen
Liittynyt
27.05.2025
Viestejä
18
Nyt tulee kysymys vanhasta ritsasta, katsotaan onko täällä ketään joka muistaisi näistä enää mitään. 🙈😅

Ostin perheen kakkosautoksi vuoden 2009 RS Octavian. Autossa oli ostettaessa soittimena Bolero ja joku entinen omistaja oli asentanut siihen bluetooth-moduulin 1K8 035 730 D. Bluetooth ei toiminut, mutta arvelin ensin sen johtuvan siitä, että tuo Bolero on liian vanha ymmärtääkseen siitä tuon taivaallista. Vaihdoin autoon joskus Superbissa olleen Columbuksen, jonka kanssa bluetooth on todistetusti toiminut. Mutta mutta. Eipä löydy bluetoothia vieläkään, sen paremmin ajotietokoneen valikosta kuin Columbuksestakaan.
Gatewaylle on aivan oikein ruksittu moduuli 77-Telephone asennetuksi. Samoin ruksin sinne myös navigaattorin asennetuksi ja navigointi ilmestyi heti ajotietokoneen valikkoon ja se toimii muutenkin normaalisti. Mutta Telephone-valikko vaan ei ilmesty mihinkään.
VCDS ja OBDeleven löytävät bluetooth-moduulin normaalisti, sitä pystyy koodaamaan ja sopeuttamaan ym, mutta auto ei siitä ymmärrä mitään.
Autossa on asennettuna myös MDI-sovitin. Voiko olla, että nämä kaksi eivät voi olla asennettuna samaan aikaan ja se olisi selitys tähän? Mikään ohjainlaite ei kuitenkaan anna vikakoodeja.
Kaikki neuvot ja vinkit otetaan kiitollisuudella vastaan.
 
Onhan koodaus varmasti oikein? Liitteenä ohjeet koodaukseen ja paritukseen..
 

Liitetiedostot

Sitten epäilen että on jonkinmoinen yhteensopivuusongelma softa/rauta tjms., olettaen siis että kytkennät ovat oikein.
Mikäs osanumero sulla on Columbuksessa?
 
Sitten epäilen että on jonkinmoinen yhteensopivuusongelma softa/rauta tjms., olettaen siis että kytkennät ovat oikein.
Mikäs osanumero sulla on Columbuksessa?

Tuollainen Columbus. Siihen Superbiin jossa mulla tuo oli vaihdoin itse vanhan rSAP-moduulin tilalle jonkun uudemman moduulin, mutta en kyllä kuollaksenikaan muista mikä sen osanumero oli. Mutta siis se tosiaan toimi ihan oikein.
Kytkentöjen voisi ainakin olettaa olevan oikein, koska tuo on selvästi jokin valmis jälkiasennussetti, jossa on valmis johtosarja joka on vain laitettu auton johtosarjan ja soittimen väliin ja siihen kytkeytyy tuolle bt-moduulille menevät johdot.
Se jäi sanomatta, että ihan ekalla testillä Columbuksen näytöllä näkyi myös se bt-valinta, mutta kun sammutin virrat jotta sain laitteen asennettua kunnolla paikoilleen, niin sen jälkeen ei enää näkynyt. Sitä en tajunnut katsoa, että näkyikö Telephone-valikko ajotietokoneessa silloin.
 
Se jäi sanomatta, että ihan ekalla testillä Columbuksen näytöllä näkyi myös se bt-valinta, mutta kun sammutin virrat jotta sain laitteen asennettua kunnolla paikoilleen, niin sen jälkeen ei enää näkynyt. Sitä en tajunnut katsoa, että näkyikö Telephone-valikko ajotietokoneessa silloin.
Varmista nyt vielä kaikki kytkennät ettei joku yksinäinen johto ole irronnut silloin kun asensit sen kunnolla paikoilleen. Tuo on kuitenkin suhteellisen yksinkertainen laite juurikaan vaadi koodausta toimiakseen.
 
Tämä mysteeri ratkesikin. Ei muuta kuin käsi pystyyn virheen merkiksi.
Tämä ohjainlaite on ilmeisesti niin karvalakkimallia, että tästä ei sitä valikkoa sinne ajotietokoneeseen tulekaan. Luin noita ohjeita uudelleen, niin tuolla ratin puhelinnapin tuplapainalluksella moduulin sai paritustilaan ja puhelimen yhdistettyä. Musiikki soi, mutta mitään muuta tuo ei tunnu osaavan tehdä. Ei näy biisien nimiä, ei pysty vaihtamaan biisiä muualta kuin puhelimesta eikä edes handsfree-toiminto toimi.
Tilasin purkaamolta fiksumman moduulin. Tuohan on nyt helppo vaihtaa, kun ei tarvitse muuta kuin kytkeä uusi moduuli vanhan tilalle.
 
No niin. Kusti polki tällä viikolla kotiin uuden moduulin osanumerolla 7P6035730K. Nyt toimii kaikki juuri kuten pitääkin ja tosiaan mitään muuta ei tarvinnut tehdä kuin vaihtaa vanha moduuli uuteen.
Kiitos jälleen avusta ja seurasta. 🙏 Muita lehtiä emme tällä kertaa tilaa.
 
Back
Ylös Pohja