VW Passat jarrujet tarkistus dynolla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jori
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Jori

Jäsen
Kyseessä VW Passat B7 2014 2,0TDI DSG alltrasc voiko tuosta tarkistaa jarrujen tehot katsastuksessa dynamolla konttorilla sano et ei voi tarkistaa koska neliveto mielestäni ei ole mitään ongelmaa toinen innssi sano aja rullillevaan toinen ei voiajaa mitäs ootte mieltä

Nykyaikaisissa jarrudynoissa on automatiikka joka tunnistaa nelivedon ja niihin voidaan huolettaa ajaa kaikki autot. Joissakin halvemmissa malleissa nelivetoasetus täytyy kytkeä erikseen pääälle. Toki hieman halvemmissa malleissa toiminto saattaa puuttua kokonaan ja tällöin saattaa tulla kalliiksi jarrujen kokeilu.

Jos on yhtäänkään epävarma mihin kaikkeen käytössä oleva jarrudyno pystyy, kannattaa nelvedot jättää testaamatta.

Minulla on ollut useita nelikkoja ja olin kanssa siinä uskossa, että noiden jarruja ei dynolla kokeilla.
Yksi katsuri minulle on osunut ainakin kahdesti, ellei kolmesti, kuka testasi jarrut dynolla esittämistäni epäilyistä huolimatta.
Kertoi, että haldex-nelikot testataan auto sammuksissa. Ajoi etupyörät rullille, virrat pois, rullat pyörimään ja testaus. Auto käyntiin ja
takapyörät rullille, auto sammuksiin, rullat pyörimään ja testaus.

Tiedä sitten onko tämä tyyli miten käytössä, niinkuin sanoin, kohdalleni osunut vain yksi katsastaja, joka toimi näin.
Ei ainakaan saanut tuhoa aikaiseksi minun autoilleni...

Yleensä katsureilla on ohjeistus välttää nelikon ajamista jarrudynossa juurikin sen takia että vältetään kalliit korjaukset. Yleinen ohjeistus on että pihalle kokeilemaan fiilispohjalta.

Lähes kaikki nelivedot pystyy testaamaan nelivetodynolla ja haldexit vielä lisäksi kaksivetodynolla Gunmanin mainitsemalla tavalla.

2000-luvun taitteen viskokytkimellä varustetut Volvot vaatii apurullat toiselle akselille testauksen ajaksi ja muutama muu valmistajan ohjeistuksien mukaisesti vaatii erikoishuomioita jarruja testatessa, mutta pääsääntöisesti yksi sadasta nelivedosta tai harvempi jää testaamatta dynolla.

Erillistä ohjeistusta testaamisen välttämiseen ei ole tullut työnantajan, ykl:n tai traficomin suunnalta.

Mitä minä olen nähnyt katsastuksessa nelivetoautojen jarruja testattavan, niin toinen pyörä akselilla pyörii eri suuntaan kuin toinen. Näin ollen kardaanille ei siirry mitään voimaa, ja jarrut voi testata yksi pyörä kerrallaan. Patteriautoissa taas ei ole kardaania, joten testauksen voi tehdä perinteisesti.

Back
Ylös Pohja