Takajarrujen service-mode?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja o.b.
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

o.b.

Valvoja
Ylläpito
Tänään vaihdoin kesätassut ID.4:ään ja meinasin samalla käyttää jarrurummut auki. No ei se nyt sitten onnistunut kun sähköiset käsijarrut menee päälle melkeimpä väkisin, teki mitä hyvänsä. Käsijarrun saa kyllä pois kun auton laittaa N-asentoon ja jää istumaan penkille. Toki tuokin on kikkailtavissa laittamalla painoa penkille jne. Jotenkin vaan tuntuu mukavammalta rassata jarruja silloin kun auto ei ole "käynnissä".

VCDS halusi Security Access:ia, joka ilmeiseti näin uuden auton kohdalla SFD-suojaus, mitään kiinteää koodia ei siis ole.

ODIS ehdotti kirjautumista tehtaan tietokantaan SFD:n avaamiseksi. Rahalla saa, ja hevosela pääsee, mutta, ei mun juttu noin simppelissä hommassa.

OBDelevenissä tuo SFD kuuluu mun Pro-tilaukseen. Sitä en valitattavasti ehtinyt kokeilla kun piti aktivoida 2-vaiheinen tunnistus yms.

Brute-Force toimii varmaan myös tuohonkin. Käsijarrumoottorin liitin irti ja sopivalla piuhalla sähköä käsijarrumoottorin napoihin.

Jahka ulkona ei olis noin ketun kylmä viima, niin kokeilen, mikä noista toimii parhaiten.

Käsijarrun saa pois päältä kun laittaa turvavyön kiinni ja vaihteen vapaalle. Sen jälkeen voi laittaa takajarrut huoltomoodiin sfd avaamisen jälkeen. Sfd lukituksen avaamiseen taas täytyy olla konepelti auki.

Ja SFD-avaus onnistuu ilmaiseksi vain OBD11:llä ja sopivalla tilauksella?

Sähkökaapeliviritystä olen joutunut käyttämään kun B6 Passat käsijarrujen ohjainyksikkö on ollut totaalisen kuollt, mutta tomii myös varmaan tuon ID:n kanssa. Liittimen haitta vaan näytti olevan hieman erilainen. No sitä varten on Dremel.

Tietääkseni OBD11 ei edelleenkään tue SFD2:sta, ainakaan ID:n kanssa. Kohta vuoden päivät odottanut tukea, pian loppuu lisenssistä potku eikä *ulkut suostuneet hyvittämään rahoja vaikka softa on aivan käyttökelvoton minulle tuon puutteen takia.

Rummut olisi kyllä hyvä käyttää auki ja puhdistaa, ex. ID.3 keräsi rumpuihin kuonaa eikä siinä ollut lopulta jarruja ollenkaan. Eikä tuo nelosen jarrutuntuma kovin herkkä ole myöskään, jos meinaa äkkiä pysähtyä niin polkimen päälle saa hypätä. Jarruttelu motarin rampissa pitääkin taas ottaa ohjelmaan.

SFD2 on vielä harvojen herkkua. Sen avaus kyllä onnistuu mutta on erittäin hinnakas toimenpide. Siinä täytyy avauskoodi generoida tehtyjen muutosten mukaan.

Joo, taitaa vaatia sen että SFD2 murretaan ja sen jälkeen muutokset onnistuvat helpommin. Helpottaisi jos kalusto olisi 10 vuotta vanhaa, kuten monilla onkin... :whistle:

Vähän dremelöintiä valkoiselle liittimelle ja SFD:t voi jarrujen osalta unohtaa :rolleyes: Onhan se jopa turvallisempaa pihalla värkkäillä kun toisessa takapyörässä on vielä kässäri päällä.Alunperin tein tuon kaapelin Webastojen testauspenkkiä varten, mutta on sillä jokunen Passatin käsijarrukin ajettu huoltoasentoon ja takasin.

Kokeilen vielä tuon OBD11 kanssa, josko onnistuisi. Auto on -21, joten SFD2:ta ei onneksi ole.

Onnistuuko muuten testerin vaihto lennosta jos SFD on avattu tuolla OBD11:llä? En kyllä taida uskaltaa kokeilla vaikka tuo VCDS olisikin paljon mukavampi käyttää.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tosiaan, SFD2 tuli haitoille vasta vuosimallin 2024 autoissa. SFD:n avaamisesta ei ole mitään käryä.

SFD voidaan avata toisella työkalulla ja tehdä koodaukset/työt toisella.

Onnistuuko muuten testerin vaihto lennosta jos SFD on avattu tuolla OBD11:llä? En kyllä taida uskaltaa kokeilla vaikka tuo VCDS olisikin paljon mukavampi käyttää.
Uskalla pois vaan, niin minäkin oman autoni muutokset olen enimmäkseen tehnyt. Se lukko pysyy auki jonkin aikaa (puoli tuntia?) avaamisen jälkeen ja sinä aikana VCDS toimii oikein hyvin.

Back
Ylös Pohja