Octavia IV Latausluukun lukitusmoottorin vaihto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja santtude
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itse koittanut pitää paikat kuivina ja puhtaina. Välillä suihkinut silikonispraytä tikun varteen. Toistaiseksi toiminut moitteitta, mutta varmaan jossain kohtaa onni loppuu. Superbissa vissiin vaatii puskurin irroituksen, että pääsee osan vaihtamaan.
 
Ilmeisesti plugarissa on tuo hätävapautusnaru ja sähkiksessä ei. Ainakaan ID:n varaosan kuvissa ei tuota näy. Melko hämmentävää, jos noin on.
 
Myöskään A6 plugarissa tuota ei ole latausluukussa. Bensapuolen luukussa on. :O
 
Tuli paikalliselta monimerkkikorjaamolta myös tarjous tuosta osan vaihdosta;
330€-390€ sis. osan, auto pitää tehdä virrattomaksi kun osa vaihdetaan.
 
Virrattomaksi? Miksi?
Luukun kaulus irti ja pari torxia auki niin se on jo kädessä. Toki latausliittin vieressä jossa suurjännite mutta jos sen takia pitää tehdä virrattomaksi, niin eihän sitä voi laittaa laturiinkaan ellei tee virrattomaksi. Siis tällä ajattelutavalla.
 
Veikkaan että varotoimenpiteenä vetävät virrattomaksi, syytä eivät kertoneet.
 
Varmaan tehtaan korjausohjeet sanoo noin, että auto virrattomaksi kun latausliittimeen kosketaan?

Latausliittimessä ei käsittääkseni ole minkäänlaista jännitettä levossa, jännite (230VAC tai jopa 400VAC) tulee latauslaitteelta, silloinkin vasta sen jälkeen kun auto antaa "luvan" aloittaa latauksen. Muutenhan kipinät sinkoilisivat aina kun latauspiuhan kytkee. Suurteholaturilla tulee vastavasti 400VDC, mutta pikalatausta ei taida näissä hybrideissa olla)
 
Tässä hommassa ei tarvitse latausliittimeen edes koskea :yes:
 
Solenoidi 159B koodilla, made in Italy.

Tässäkin vaikuttaisi olevan paikka hätäavaukselle. Oranssi nauha puuttuu, varmasti tuohon pystyisi narulenkin tms. virittämään.



Jospa viikonloppuna saisi tuon vaihdeltua.
 
Onko nää kaikki yks ja sama solenoidi vaggien keskuudessa (latausluukut ja pa-luukut, mqb, meb jne..). En jaksais kahlailla varaosaluetteloa läpi :bye:
 
Laita tuo numero etkaan niin se kertaa missä kaikissa autoissa kyseistä osaa on käytetty.
 
Okei. Selasin sitten.

Passatti (B8.5) käyttää

latausluukkuun:
5GE 810 773 B

Tankkausluukkuun:
3G5 810 773 A

Tiedä sitten mitä eroa noilla oikeastaan on? Tankkausluukussa voisi olla hätäavausmahdollsuus?
 
Olipas kettumainen vaihtaa, vaikka ehjänä yritti kehystä irti niin menihän sieltä yksi kiinnike *askaks.



Pitäisi saada työkalulla painettua nuo siivekkeet sisään, en kyllä keksi miten se tapahtuu kun ovat metallikehyksen takana. Ohuella ja leveällä paneelityökalulla varmaankin. Auttaa kun irrottaa kumikehyksen latausliittimen ympäriltä, sen kautta saa väännettyä kehystä irti. Ikolan videon mukaan merkkihuolto vaihtaa aina samalla tuo kehyksen, hankalaa sen irrottaminen ehjänä taitaa olla sielläkin.


Itse solenoidi on kahdella TX20 ruuvilla kiinni, sen vaihdossa ei nokka kauaa tuhise:



Vanha solenoidi oli A koodilla, uusi B. Toivottavasti kestää sen aikaa mitä auto itsellä ajossa. Seuraavan on helpompi irrottaa kehys, kun siellä on vähemmän kiinnikkeitä. :lol
 
Olipas kettumainen vaihtaa, vaikka ehjänä yritti kehystä irti niin menihän sieltä yksi kiinnike *askaks.



Pitäisi saada työkalulla painettua nuo siivekkeet sisään, en kyllä keksi miten se tapahtuu kun ovat metallikehyksen takana. Ohuella ja leveällä paneelityökalulla varmaankin. Auttaa kun irrottaa kumikehyksen latausliittimen ympäriltä, sen kautta saa väännettyä kehystä irti. Ikolan videon mukaan merkkihuolto vaihtaa aina samalla tuo kehyksen, hankalaa sen irrottaminen ehjänä taitaa olla sielläkin.


Itse solenoidi on kahdella TX20 ruuvilla kiinni, sen vaihdossa ei nokka kauaa tuhise:



Vanha solenoidi oli A koodilla, uusi B. Toivottavasti kestää sen aikaa mitä auto itsellä ajossa. Seuraavan on helpompi irrottaa kehys, kun siellä on vähemmän kiinnikkeitä. :lol
Tämäkö oli se 400 € arvoinen korjaus 😁
 
Joo, urakkapalkoille pääsee jos esim. nykäisee kehyksen irti isoilla pihdeillä aktuaattorin varresta vetämällä, niinkuin joku ehdotti. En tiedä mitä tuo kehys maksaisi varaosana, siihen tarvitaan lisäksi pari tarraa.
 
Mikähän tässä on taustalla syynä, että tuollainenkin osa pitää kiinnittää klipseillä? Miksei tuota osaa voitu jo tehtaalla kiinnittää esim. Torxeilla?
Varmaan varaosien lisämyynti on helppoa, kun joka muoviosasta hajoaa aina jokin kiinnitysklipsi -> automaattinen lisämyynti.
 
Mikähän tässä on taustalla syynä, että tuollainenkin osa pitää kiinnittää klipseillä? Miksei tuota osaa voitu jo tehtaalla kiinnittää esim. Torxeilla?
Siistimpi ja nopeampi asennus tehtaalla, ennen kaikkea halvempi. Itse latauspistoke on kyllä tukevasti kiinni korissa neljällä torxilla.
 
Ja miksi tuo luukku pitää olla lukossa...?
Itsellä vaihto edessä Iv: hen, Mätänetin tiskiltä uusi solenoidi 29 €, mutta toisaalta ajattelin että jos jätän piuhan irti solenoidista niin luukun jousitappiavausmekanismi ei mene ikinä lukkoon... jos toimii noin, ehkäpä sitten vaiva poistuu paitsi jonkin vikakoodi voi ilmaantua lukulaitteisiin.
 
Back
Ylös Pohja