Minkä öljyvalmistajan moottoriöljyjä sinä suosit?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TemeW
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

TemeW

Golfmies
Moni varmaan seurailee Simo Lammikkoa youtuubin ihmeellisessä maailmassa. Nythän sieltä tuli ulos mielenkiintoinen video, jossa olivat lähettäneet useita eri moottoriöljyjä laboratiotesteihin.

Todella kiinnostavaa tietoa ja pistää varmasti miettimään monella, myös itsellä uusiksi, mitä moottoriöljyä sitä mahdollisesti jatkoa ajatellen omaan polttomoottori vehkeeseen kaataa seuraavassa öljynvaihdossa. Liqui Molylla olen nyt jokusen vuoden ajellut, sitä ennen oli Castrolia. Lapsuudesta muistan sen, että isäukolla oli aina vain yksi, eli Mobil1.

Tuossa linkki tuohon videoonkin. Mitä ajatuksia muilla moottoriöljyistä? Motonetistä halvinta mitä saa vai kenties kalleinta?

VAG:n alkuperäisillä öljyillä ei pieleen voi mennä, Shell:n tuottetta ainakin G S55 545 M* 0W-30. Ei tosin mistään halvimmasta päästä tuo ole.

:unsure:

Mobil 1 ESP-öljyä olisi vielä pari purkkia autotallissa...

Castrol Edge 5W-30 käyttänyt kaikissa volkkareissa ja hyvin on toiminut 15tkm vaihtoväleillä. Harmi, ettei sitä ollut Simon testissä mukana.

Castrol Edge 5W-30 käyttänyt kaikissa volkkareissa ja hyvin on toiminut 15tkm vaihtoväleillä. Harmi, ettei sitä ollut Simon testissä mukana.
Itse asiassa Castrol Edge oli testissä mukana, asiasta ei vaan tuolla videolla mainittu. Näyte numero 1004

Meidän perheen molemmissa autoissa on käytössä alkuperäiset lonkku VAG öljyt mutta max. 15tkm vaihtovälillä. Toisessa 0W-20 ja toisessa 0W-20.

Tuskin VAG niitä itse jalostaa tietenkään että jvarmaankin onkun öljy-yhtiön reseptihän tuo on. Toimineet hyvin, ei valittamista. Tietenkin myös OE öljysuodattimia käytän koska niitä saa tarvikkeena jos jonkinmoisia.

Joku taisi jossain kysyäkin tätä jokunen aika sitten, että minkä valmistajan öljyjä nuo OE öljyt ovatkaan. Nyt tuli selvyys siihenkin..

Juutupessa tuli tässä vastaan video, jossa eivät suosittele 0w-20 öljyjä - vaan pitäisi vaihtaa esim 0w-30

En kyllä yhden AI:n lukeman videon perusteella lähtisi haastamaan valmistajan suosituksia. Toki jos jollekin moottorityypille molemmat käy, niin sitten voi vapaasti valita oman mielen mukaan. Omaan kotteroon huollossa laitettu Shell Helix Ultra Professional AV-L 0W-20 (Luokitus 508.00 / 509.00) ja sitä saa mun puolesta jatkossakin laittaa. Muita vaihtoehtoja sille koneelle ei tietääkseni ole, siis viskositeetin ja luokituksen puolesta. Meidän Golffiin taas käy kumpikin, joko 0W-20 ja 0W-30, jos noihin eri öljyvalmistajien taulukoihin on uskominen.

Back
Ylös Pohja