Maalivaurioiden korjaukset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja KKN
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

KKN

Asijjantuntija
Liittynyt
10.07.2024
Viestejä
167
Aloitellaas tällainen aihe. Aivan mystinen vaurio ilmestynyt oman auton keulaan. Tullut myöhään eilen illalla, kun ajoin Lieto - Naantali - Lieto välin hakemaan lapsukaista kaveriltaan. Ei ollut lähtiessä. En huomannut ajon aikana mitään, enkä sen jälkeen, kun pimeä oli jo tullut. Vasta nyt aamulla katselin, kun kävin laittamassa auton lataukseen, että mitäs h*lvettiä.

Minut ohitti illalla useampikin maanteiden kuningas, Teuvoja varmaan nimeltään, sellaista vauhtia että kortti olisi lähtenyt. Lienee joku isompi kivi siinä sitten lentänyt ja napsahtanut tuohon hinauslenkin ympärystään niin kovin että tuo suojakin oli pois paikoiltaan.

Ainoa konsti saada priimaa on maalauttaa koko puskuri, mutta sen verran pienet jäljet kuitenkin ettei ei liene järkevää. Jotain täytyis kuitenkin itse yrittää. Koittaa tasoitella nuo röpöt ja vähän paikkamaalia päälle. Lopuksi koittaa myllyttää vielä vähän siloisemmaksi. Onko hyviä ideoita?



:mad:
 
Offtopic: aluksi näin tuossa kuvassa roikkuvan tankin luukun ja ajattelin että tuota vauriota on ollut vaikea olla kuulematta. :ROFLMAO:

Mutta joo, noi on aina erittäin ikäviä alkaa paikkaamaan.
 
Aika pahat on kyllä :O
Melkoiset sepelit ton on tehny jos joku. Ja ilmeisesti useampi osunut samaan aikaan.

Onneks pinta lienee taittavan alaspäin, niin ei osu hirveesti silmään paikkauksen jälkeen?
 
Aika pahat on kyllä :O
Melkoiset sepelit ton on tehny jos joku. Ja ilmeisesti useampi osunut samaan aikaan.

Onneks pinta lienee taittavan alaspäin, niin ei osu hirveesti silmään paikkauksen jälkeen?

Luulen että yksi isompi möykky siihen on osunut. Muutama pienempi kivenisku on talven jäljiltä ilmestynyt paikattavaksi myös. Näitä vaan tulee, ei mahda mitään. Mun tuurilla kun saan tuota vähän paremmaksi fiksattua, tulee joku rusakko läpi puskurista seuraavana päivänä. :crazy
 
Lainaan vähän ketjua omaani, huomasin että tuulilasin yläreunan ja rungon väliseen taitteeseen on kivi iskeytynyt, lähtenyt ruostumaan ja kupruilemaan. Juuri siitä ikkunatiivisteen vierestä.

Toimisiko että hion vanhan maalin, ruosteen ja kuprun pois, sinkkimaalia pohjalle, väriä pintaan ja lopuksi lakka. Tällein ainakin joskus tein korjauksen vanhempiin autoihin.

Niin ja millaista hiontaa, vesihiontaa vai ihan tavallista?

Valkoinen väri ehkä antaa jotain anteeksi kun en ammattilainen ole ja GTE jälleenmyyntiarvo on muutenkin painettu pohjalle jo 🤣
 
Jotenkin noin itsekin tekisin korjauksen. Vesihionta ei liene tarpeen. Teippaa käsiteltävän alueen reunat, että jos lipsahtaa, niin suojaa sitten ehjää maalipintaa. Rapsuttelee kuprut pois, vähän santapaperia perään. Lopuksi pyyhkii vaikka IPA:lla ja sitten se pohjamaali.

CRC Galvacoloria käyttänyt itse pohjamaalina, kun puuhastellut vastaavia juttuja vanhoista autoista. Siinä on siis sinkkimaali ja pohjamaali yhdessä. https://www.motonet.fi/tuote/crc-ga...MI5reVr_LUjAMV-EeRBR0sRwu6EAQYAyABEgKzaPD_BwE

Tuollaisiin pieniin paikkauksiin olen tehnyt maalista ja lakasta sekoituksen. Jos vaikka alkuperäinen paikkamaalisetti löytyy, niin laittaa johonkin korkkiin 2/3 maalia ja 1/3 lakkaa, sekoittaa ja sitä seosta sitten päällikerrokseksi.
 
Tuollaisiin pieniin paikkauksiin olen tehnyt maalista ja lakasta sekoituksen. Jos vaikka alkuperäinen paikkamaalisetti löytyy, niin laittaa johonkin korkkiin 2/3 maalia ja 1/3 lakkaa, sekoittaa ja sitä seosta sitten päällikerrokseksi.
Joskus kokeilin tätä mutta mielestäni en saanut maalia ja lakkaa sekoittumaan keskenään. Saattoi olla kyllä maalikaupan tavaraa silloin.

Jouduin oikein tilaamaan paikkamaalisetin ID:hen, kun "tuoretavaraa" ei pidetä liikkeessä hyllyssä. Keula on 32tkm jälkeen kuin haulikolla ammuttu, meinasin pahimpia koloja vähän täytellä. Minulla on askartelukaupasta hankittu "piirrin", jolla saa annosteltua pienen tipan maalia iskemän pohjalle, selviää olemattomilla jälkitöillä ainakin tuollaisessa käyttöautossa. En saa tuon kynän nimeä nyt päähäni.

Joskus haaveilin keulan kalvottamisesta PPF:llä, mutta operaatio on hinnoiteltu lähinnä erikoisautoille sopivaksi. Eikä riitä mielenkiinto siihen, että alkaisi itse harjoittelemaan kalvottamista. Katsoin myös mitä tuulilasin kalvottaminen maksaa, no ihan pirusti ja siinä on rutkasti ongelmia optiikan ja kestävyyden (pyyhkijöiden käyttö) kanssa.
 
Mulla on tällainen "kynä" jemmassa, mutta en ole sitä koskaan käyttänyt. Ajatuksena ihan hyvä, mutta maalin annostelu tuohon vähän kikkailua ja täytyy muistaa putsata hyvin käytön jälkeen. Pystypinnoilla ei myöskään kovin näppärä. Maalin viskositeetti pitää myös olla just eikä melkein, että se tulee tuosta pikkukärjestä ylipäätänsä ulos tai vastaavasti tiputa sitä hallitsemattomasti. Itse yleensä kastanut paikkamaalia hammastikkuun ja sillä sitten tippa kiveniskemään.

 
Muutamakin automeikkari neuvonut seuraavaa, hammastikun kärkeen pikkaisen maalia purkista ja sillä töpsäyttää "reikään" tai koloon sopivasti.
 
Tuossa kynässä on omat hankaluutensa, mutta ainakin itse sain tuolla parhaan annostelun, just eikä melkein. Hammastikulla tulee yleensä liikaa maalia, menee kuopan reunojen yli. Kun taas tuolla kynällä pystyy täyttämään iskemän reunoihin asti.
 
Mulla on tällainen "kynä" jemmassa, mutta en ole sitä koskaan käyttänyt.
Jäi tuo huomaamatta, joten muutama käyttövinkki. Maalin annostelu on hyvinkin yksinkertaista, tippa maalia paikkapullon pensselistä tuohon kynän varteen riittää hyvinkin pitkälle. Viskositeetin kanssa ei ole ollut ongelmaa, vaikka maali tuli suoraan tippapullosta. Maalitippa pysyy hyvin myös pystypinnalla, viskositeettii pitää sen kiinni. Tuolla "maalataan" täppäämällä terä kiveniskemään, siitä täyttöä sen verran että pinta nousee maalipinnan tasolle tai mieluiten yli. Maali kuitenkin kutistuu kuivuessaan. Putsaus liuottimella tai ihan vesihanan alla (maalit yleensä vesiliukoisia). Lopuksi puhdistus sarjaan kuuluvalla piikillä, tällä on myös hyvä varmistaa ennen käyttöä ettei putki ole tukossa.

Ohjeissa neuvotaan yleensä laittamaan lakka päälle, mutta se jos jokin sotkee koko homman. En ole kokenut, että tuollainen tulitikun pään kokoinen reikä tarvitsisi lakkaa päällensä, pysyy se maali siellä aikansa muutenkin.
 
  • Tykkään
Reaktiot: KKN
Back
Ylös Pohja