Keraamiset kestopinnoitteet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zarhan
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Zarhan

Jäsen
K-auto tarjoaa uuden auton kanssa kestopinnoitteita sisältäen myllytykset ja asennuksen. Vaihtoehtoina Korrekit Pro One, Pro Cure ja Pro EVO, listahinnat 390-850 euroa.

Onko porukalla kokemuksia pitemmältä ajalta noista että kannattaako jos on laiska pesijä, eli se mitä olen tähän asti tehnyt on ollut vahaus keväällä talvikelien jälkeen ja syksyllä juuri ennen niitä, ja talvikaudella ihan vain raakasti automaattisissa harjapesuissa käynyt kuukauden-parin välein jos auto on alkanut näyttää talvisesta pimeydestä huolimatta kovin kuraiselta ja maantiesuolatulta (monesti jättänyt pesun väliin kun on todennut että joo, onhan tämä jo aika likainen mutta koska ei ole pakkaskelejä tiedossa, likaantuisi heti uudelleen...), kesällä sitten pessyt/pesettänyt satunnaisesti jos on tullut vaikka kunnon hiekkatieajorupeama jossa kuraa lentää, kesällä tuppaa ylipäänsä likaantumaan vähemmän. En ajatellut muuttaa tämän osalta tapoja.

Antaako noi mahdollisuuden vaihtaa harjattomiin pesuihin (joka tietysti tuo säästöä sekin) kun lika irtoaa ilman harjaamista?
Miten kestävät jos tarttee sittenkin pinttyneempää likaa puhdistaa (Jos tätä tapahtuu tarpeeksi harvoin, voisin ehkä silloin tällöin tarttua mikrokuituliinaan)?
Entäs talvisaikaan jos sattuu kunnon jääkuori tulemaan autoon (sataa lunta => sulaa => jäätyy uudelleen) eli auto muuttunut igluksi eikä ihan pelkällä lumiharjauksella lähde? Pitääkö viedä iglu parkkihalliin sulamaan ettei mene pinnoite pilalle?
Kannattaako "ylläpitää" jotenkin vaikka tuolla kuluttajatason Korrek TFC polymatrix-pinnoitteella vai onko siitä mitään hyötyä (eli jos laittelisi siinä kevätvahauksen sijaan moista tuotetta)?
Onko väitetyt pinnoitteen kestoajat (EVOlla jopa 5 vuotta) realistisia? Ajatus on tuota tulevaa Id.Poloa varmaan pitää vähintään se takuuaika eli 5 vuotta eli mainostettu aika tulee kyllä hyödynnettyä.
Voiko pinnoitteen kulumisen todeta jotenkin?

En siis ajattele että auton pitäisi jatkuvasti kiiltää, mutta jonkinlainen perussiisteystaso olisi kiva, ja onhan se aina mukavan näköistä kun sadepisarat helmeilevät pois nätisti. Ja olisihan se tietty mukava jos harjapesuista tulevia pikkunaarmuja olisi vähemmän. En ajatellut alkaa käsin puunaamaan autoa jatkossakaan ainakaan kovin usein.

Tuntuu olevan kovin vähän tietoa tarjolla jossa ei olisi kirjoittajana pinnoituksia tarjoavat yrittäjät...

Edelliseen Golffiin tehtiin tuo Cure ja olin kyllä tyytyväinen. Riitti kun haki motonetistä 5 litran Korrekin reload kannun ja pesi sillä harjattomien pesujen välillä käsin. Neljän vuoden jälkeenkin oli vielä ihan ookoo.

Ei nuo pinnoitukset harjapesun naarmuja estä, mutta harjattomalla pärjään edelleen, kun käsin pesee kerran pariin viikkoon.

Jos harjapesuun meinaa viedä niin mielestäni kaikki pinnoitteet ovat turhia, koska ne eivät harjoja kuitenkaan kestä. Harjattomista en tiedä tuleeko puhtaaksi. Käsinpesu on mielestäni ainoa tapa, jolla auto pysyy kunnossa. Itse omakotiasujana pesen autoni käsin, välillä pesuväli voi venyä muutamaksi viikoksi. Pakkasella ei luonnollisesti pestä autoa ulkona, tallissa se onnistuu välttävästi (ahdan paikka).

Olen asentanut nykyiseen ja edelliseen autoon pinnoitteen itse, pohjalle tietysti kevyt kiillotus. 800€ ostaa jo ammattitason koneen ja aineet, kaikilla ei luonnollisesti ole tämmöiseen mahdollisuutta tai haluja. Nykyinen pinnoite on Tacsystem Quartz Sparkle plus, maksoi 149€. Kesto mitataan kokemukseni mukaan ajokilometreissä, niin niinkään ajassa. Ensimmäiset 50tkm tuo pysyi varsin hyvänä, nyt on 77t mittarissa ja "boostailemaan" joutuu ainakin kyljistä ja perästä. Uudestaan en meinannut nykyistä autoa pinnoittaa, ellei se satu jäämään pidemmäksi aikaa (yli 3v).

Korrekin aineita en ole koskaan pitänyt minään, toki omakohtaisia kokemuksia ei ole (paitsi siitä markettiversiosta, mikä oli huono) joten voin olla ajasta jäljessä. Vaihtoehtoja on paljon ja hinnat vaihtelevat suuresti. Helpoimmalla pääsee, kun vetää Washcoatin tai vastaavan kerran kuussa pintaan pesun jälkeen. Tämä tarkoittaa luonnollisesti käsinpesua, jos pinnoitteen vetää konepestyn (ei puhtaan) maalipinnan päälle niin tuloksena on ainoastaan huono kakku.

Jos harjapesuun meinaa viedä niin mielestäni kaikki pinnoitteet ovat turhia, koska ne eivät harjoja kuitenkaan kestä. Harjattomista en tiedä tuleeko puhtaaksi. Käsinpesu on mielestäni ainoa tapa, jolla auto pysyy kunnossa. Itse omakotiasujana pesen autoni käsin, välillä pesuväli voi venyä muutamaksi viikoksi. Pakkasella ei luonnollisesti pestä autoa ulkona, tallissa se onnistuu välttävästi (ahdan paikka).

Olen asentanut nykyiseen ja edelliseen autoon pinnoitteen itse, pohjalle tietysti kevyt kiillotus. 800€ ostaa jo ammattitason koneen ja aineet, kaikilla ei luonnollisesti ole tämmöiseen mahdollisuutta tai haluja. Nykyinen pinnoite on Tacsystem Quartz Sparkle plus, maksoi 149€. Kesto mitataan kokemukseni mukaan ajokilometreissä, niin niinkään ajassa. Ensimmäiset 50tkm tuo pysyi varsin hyvänä, nyt on 77t mittarissa ja "boostailemaan" joutuu ainakin kyljistä ja perästä. Uudestaan en meinannut nykyistä autoa pinnoittaa, ellei se satu jäämään pidemmäksi aikaa (yli 3v).

Korrekin aineita en ole koskaan pitänyt minään, toki omakohtaisia kokemuksia ei ole (paitsi siitä markettiversiosta, mikä oli huono) joten voin olla ajasta jäljessä. Vaihtoehtoja on paljon ja hinnat vaihtelevat suuresti. Helpoimmalla pääsee, kun vetää Washcoatin tai vastaavan kerran kuussa pintaan pesun jälkeen. Tämä tarkoittaa luonnollisesti käsinpesua, jos pinnoitteen vetää konepestyn (ei puhtaan) maalipinnan päälle niin tuloksena on ainoastaan huono kakku.

Pidin edellistä uutena ostettua autoani (BMW) 13v ja yli 200tkm. Ensimmäiset 1-2 v pesin kesällä käsin käsin ja vahasinkin, sitten muutin kerrostaloon ja kävin konepesussa (harjallinen) ainakin talviaikaan varmaan keskim. kerran viikossa. Alkuun joitakin kertoja kävin käsinpesussa ja vahauksessa, sittemmin pelkät konepesut. Autoa myydessäni maalipinta oli siisti, ei varmaan uuden veroinen mutta ei vaihtoautokauppiaalla ollut siitä mitään huomauttamistakaan. En todennäköisesti autosta olisi yhtään parempaa hintaa saanut jos olisin koko ajan pessyt ja vahaillut käsin tai hankkinut jotain keraamisia käsittelyjä. En siis oikein jaksa uskoa että käsittelyt tai käsinpesut maksavat vaivaa ellei sitten ole tekemisen puutetta tai saa auton hinkaamisesta jotain tyydytystä. Itse käytän aikani ja rahani mieluummin johonkin mukavampaan toimintaan.

En siis oikein jaksa uskoa että käsittelyt tai käsinpesut maksavat vaivaa ellei sitten ole tekemisen puutetta tai saa auton hinkaamisesta jotain tyydytystä. Itse käytän aikani ja rahani mieluummin johonkin mukavampaan toimintaan.

Jeps, tää on oikeastaan se oma asenne, pesu on juttu jossa tulee autoa käytettyä lähinnä kun kesäaikaan alkaa tuulilasi olla liiankin täynnä liiskaantuneita hyönteisiä tai kura/talvikeleillä on niin täynnä maantiesuolaläikkiä ja kuraa että alkuperäistä väriä ei enää erota. Jos nyt on mahdollista maksaa hieman ekstraa etukäteen pinnoitteesta jotta pääsee halvemmilla ja nopeammilla pesuilla jatkossa ja auto nyt vieläpä näyttää siitä huolimatta paremmalta niin pinnoittamista alkaa pohtia.

Paikallisen Citymarketin automaattipesurissa maksaa harjaton peruspesu kympin kerralta (kun ottaa tarjoushinnalla) tai parikymppiä harjallinen "kauden tehopesu", varmaan aika lailla samanlainen on muidenkin hinnastot. Ts. kustannus kuolettuu aika hyvin oletetun elinkaaren aikana jos ominaisuudet pitää kutinsa eli voisi harjapesusta luopua. Tai jos parhaassa tapauksessa ei tarttisi kevyeen kesälikaan edes käyttää autopesulaa vaan suunnilleen puutarhaletkulla ruiskuttelu pari minuuttia kun muutenkin kukkia kastelee (tai vain tarpeeksi rankka sade) riittäisi...Mutta ei noi taida sentään niin scifiä olla.

Kyllähän kunnon keraaminen pinnoite helpottaa puhtaana pitoa ja kestää kohtuullisesti myös konepesun rankkoja aineita, edellyttäen että pinnoitteen kovuusluokka on riittävä (9H) ja pinnoitetyö tehty oikein. Ehkä se kuitenkin on suunnattu enemmän niille ihmisille, jotka tykkää sitä autoa pestä sekä hoitaa itse.

Harjaton pesu ei tee kuitenkaan riittävän puhdasta millään. Aina jää pikeä, hyönteisten jämiä, yms. sitkeästi kiinni olevaa likaa, myös siihen pinnoitettuun autoon, jotka sitten jää koneen levittämän pesuvaha tms. kalvon alle. Se pinnoitteen tuoma hydrofobisuus ja helppo puhdistettavuus katoaa ajan kanssa, jos sitä ei hoida oikein. Pinnoite menee "tukkoon". Monet autopesulat tarjoaa tällaisia pinnoitettujen autojen pesuja, että pinnoitteen toimivuus saadaan palautettua.

Käsinpesu ja keraamisen pinnoitteen hoito, oikeilla aineilla ja menetelmillä, on välillä välttämätöntä pinnoitteen toimivuuden takaamiseksi. Vaikka sitten kerran tai kaksi vuodessa edes, riippuen vähän ajomääristä ja olosuhteista. Jos pinnoitteelle on annettu joku takuu, niin ehdoissa aivan varmasti on tätä painotettu.

Melko varmasti kuitenkin se auton maalipinta on paremmassa tikissä vuosien päästä, jos se on heti uutena pinnoitettu kunnolla vs pinnoittamaton, vaikka sitä ei sitten hoitaisikaan. Siinä mielessä kannattaa pinnoittaa, mutta vähän silti menee minusta hukkaan jos sitä ei hoida mitenkään. Auton jälleenmyyntiarvoon sillä ei vuosien päästä ole enää mitään merkitystä onko se uutena pinnoitettu tai ei.

Käytännössä nämä painotukset tehdään itse varten, ei muuten. Jos 800€ pinnoite uuteen autoon tuntuu hyvältä ajatukselta, niin antaa palaa vaan. Itse pesen autoa jatkossakin käsin ja suosittelen sitä myös muille. Jos kotona on puutarhaletku, ei painepesurin kytkeminen sen perään ole ylivoimainen tehtävä.

Autonhoidossa liikutaan yleensä niin eri tasoilla, että jo siitä keskustelu on vaikea rasti.

Back
Ylös Pohja