ID.4 lisävalon kytkentä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jrinnes
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jrinnes

Jäsen
Onkos kukaan onnistunut tekemään ID.4:än lisävalolle samanlaista ohjausta BCM:n kautta, kuin mitä MQB-alustaisten autojen kanssa sai askarreltua?
Mulla on nyt BCM:n pinnissä C6 korjausjohto ja kuvan mukainen koodaus. Lasstypiksi olen kokeillut muutakin, mutta ilman menestystä.

Vaan ei pala valo. Ei vaikka mitä yrittäisi. :(
Tuo vastaava koodaus sai -20 Superbissa valon toiminaan hienosti. Siinä oli tosin vielä lisänä kaksi muuta toimintoa, joista toinen esti lisävalon syttymisen matrixien automaattitoiminnolla ja toinen silloin, kun etusumuvalot oli päällä. Lisävalo paloi siis ainoastaan pakkopitkillä ja samanlainen toiminta olisi tavoitteena tässäkin. Enkö nyt vaan hoksaa jotain, vai eikö näissä vaan tuollainen kytkentä enää onnistu?

Ohjaathan tuolla nyt relettä etkä suoraan lamppua?
Mulla muistaakseni käytössä omissa mqb autoissa lasttyp 36 led klenleistung

Ohjaathan tuolla nyt relettä etkä suoraan lamppua?
Mulla muistaakseni käytössä omissa mqb autoissa lasttyp 36 led klenleistung
Joo, toki tuo ruokkii ihan normaalin lisävalon kytkentäsarjan relettä. 👍🏼
Tuo sama Led kleinleistung mullakin on aiemmin ollut ja sillä aloitin kokeilut nytkin. Ei toimi se eikä tuo nykyinenkään.
Pitää varmaan kokeilla jotain toista pinniä. Tuo C6 vaan oli ainoa, johon sopiva korjausjohto löytyi kotoa.
Tuossa nyt käytössä olevassa pinnissä on sellainen erikoisuus, että OBDeleven löytää omat adaptaatiokanavat sekä pinnille C6, että C06. Kokeilin molempia, tuloksetta.

Hmm mielenkiintoista, ootko testannut tuleeko siihen syöttöön jännite relesarjan puolelta/ varmistanut että vika on varmasti juuri tuossa?

Ei itsellä id sarjasta kokemusta, olettaisin että toiminto kuitenkin samanlainen ja hyvin outo tuo et löytää kaksi melkein samaa. 😅

Yksi vielä on sitten että olihan tuossa bcm:ssä varmasti tuo C6 pinni olemassa?

Joo, jännite tulee relesarjalle, maadoitukset on kunnossa ym. Ja olen ihan yleismittarilla todennut, että siihen BCM:ltä tulevaan johtoon ei tule jännitettä. Tai tulee, 0,2V, mutta ei mitään sellaista jolla olisi edes teoriassa mahdollista saada rele toimimaan.
Ja pinnikin siis todella myös löytyy sieltä ohjainlaitteelta.

Onpas mielenkiintoinen kyllä, valitettavasti en kyllä heti osaa itse paremmin auttaa tuon kanssa kun ei tosiaan idstä tosiaan parempaa kokemusta 😅

Mutta melkein koittaisin toista pinniä bcm:ltä alkuun

Mihin liittimeen tuon johdon kytkit? Skemojen mukaan BCM :ssä on 3 kpl liittimiä, 1x43-pin ja 2x73 pin.

Tuo C6 on toiselle takasumuvalolle ristitty näköjään (NSL) Nebelschlusslicht. Tässä id:ssä saattaa ollakin hiukan hankalampi saada heräte suoraan bcm:ltä.

Tuo C6 on toiselle takasumuvalolle ristitty näköjään (NSL) Nebelschlusslicht. Tässä id:ssä saattaa ollakin hiukan hankalampi saada heräte suoraan bcm:ltä.

Olisiko heittää valistunutta arvausta, että mitä toista pinniä kannattaa kokeilla kunhan saan niitä pienempiä liittimiä? Oman kirjanpidon mukaan mahdollisia vaihtoehtoja olisi vielä C35, C36, C26, C37, C61, C31, B36 ja A61.

En millään haluaisi ostaa XBB-donglea ja powerunitia, jos sen vain mitenkään voisi välttää. Paitsi että se on kallis, niin olen melko skeptinen sen suhteen että sitä saisi kuitenkaan toimimaan täysin siten kuin haluaisin.

Kaikkia voi kokeilla. Pointtini tässä oli lähinnä se että onko oikeaan liittimeen kytketty jota noi valokanavat ohjaa? 73a, 73b vai 46f ?
Tässä kohtaa auttaisi runkonumero kummasti. Voit lähettää minulle auton rekkarin vaikka privana niin yritän ehtiä syventyä tuohon bcm:n sielunelämään.

Näyttäisi siltä että molemmat 73-pin liittimet ovat sidoksissa valokanaviin. Kokeilitko jo pitää koodauksen mutta vaihtaa johto toisen 73-pin liittimen vastaavaan pinniin?

Näyttäisi siltä että molemmat 73-pin liittimet ovat sidoksissa valokanaviin. Kokeilitko jo pitää koodauksen mutta vaihtaa johto toisen 73-pin liittimen vastaavaan pinniin?
En ole kokeillut tuota, koska sen A-liittimen pinni 6 vaatii pienemmän liittimen kuin tuon C-liittimen pinni 6. Tuo C6 oli tosiaan ainoa, johon käypäinen korjausjohto löytyi kotoa. Mutta kokeilen, kunhan saan niitä pienempiä liittimiä. 👍🏼

Tässä sinun autosi takavalot kytkentäkaaviossa. Tästä voisi ehkä todeta että T73a ohjaa vasemman puolen valoja ja T73b oikean puolen valoja. Joten kannattaa kokeilla tuota liittimen vaihtoa jahka saat sen oikean johdon.

MX3 = vasen = BCM T73a
MX4 = oikea = BCM T73b

Paitsi että kyllähän se nykyinen johto saattaa hyvinkin sinne sopia, koska eiköhän nuo liittimet ole samanlaisia. Ajattelin asian liian vaikeasti, kun olin vain listannut kaikki paikat joissa on tyhjä pinni JA jonka OBDeleven tunnistaa valolähdöksi. Mutta jos siis johto onkin nyt vain väärän liittimen oikeassa pinnissä, niin sehän voisi hyvinkin käydä myös sinne toisen liittimen vastaavaan pinniin.
Ensin voisi tietysti kokeilla sitä, että antaa johdon olla paikoillaan ja vaihtaa koodaukseen oikean puolen kaukovalon. Kun nyt siellä on siis vasen. Sitten jos se ei auta, niin sitten vaihtaa johdon toiseen liittimeen.

Tarkemmin kun tuota kaaviota tarkastelin niin onhan siellä sekoitettu vasenta ja oikeaa molemmissa liittimissä.

KL58L = vasen takaparkki = T73b
KL58R = oikea takaparkki = T73a
KL49 = vilkku = T73a ja T73b

Todennäköisesti ei mistään koska autossahan ei ole erillistä kaukovalopolttimoa

No niin. Ainakaan johdon siirtäminen toisen 73pin liittimen paikasta 6 toisen 73pin liittimen paikkaan 6 ei tuonut valoa. Eb tätä kyllä odottanutkaan. Nyt kun sain niitä pienempiä johtoja, laitoin johdot jo valmiiksi myös paikkoihin C31 ja A61. Aika vaan loppui kesken, niin en ehtinyt vielä testaamaan niitä. Jatketaan harjoituksia taas joskus.

Nyt minä nostan kädet pystyyn tämän asian kanssa. Kokeilin kahdellakin eri lähdöllä. Molemmista saa hienosti 12V ulos koodaamalla lähdön vaikka parkkivaloksi. Kirkkauden säätökin toimii reaaliajassa OBDelevenillä säätämällä ym, mutta pitkien valojen mukaan kummastakaan ei saa jännitettä ulos. Ei varsinaisella kaukovalolla, eikä edes pelkällä lichthupella.
Pitäköön tunkkinsa, pakko turvautua kaupalliseen ratkaisuun.

Back
Ylös Pohja