- Liittynyt
- 10.03.2024
- Viestejä
- 1,082
Tämä olikin mielenkiintoinen tapaus joka meinasi aiheuttaa harmaita hiuksia jo muutenkin kaljuuntuneeseen kallooni.. 
Eli auto tuli tilassa jossa MMI haki pelkästään ulkoisia ohjelmalähteitä. Testerillä sai radioon yhteyttä ja kaikki päällisin puolin kunnossa muuten paitsi MMI:n komentonäppäimet täysin pimeänä sekä keskikonsolissa että kojelaudassa.
Ohjatun vian etsinnän avulla kävin läpi johdotukset ja sulakkeet -> tulos oli että keskikonsolissa käyttöyksikkö vaihdettava koska sinne tuli virrat mutta data ei liikkunut. Tilasin siis uuden ja laitoin paikalleen jonka jälkeen vika pysyi edelleen samana. Sitten testeri kiinni ja vikakoodit esille, nyt ei radioon saanutkaan enää yhteyttä. Hieman kummastelin asiaa ja ryhdyin tutkimaan virransyöttöä ja johdinyhteyksiä radioon jne., kaikki oli kunnossa. Ei muu auttanut kuin sitten tilata toinen radio..
Radion vaihdon jälkeen tietysti komponenttisuoja pois ja konfigurointi -> kaikki OK ja siihenkin sai yhteyttä nyt testerillä.. Sitten se iso MUTTA.. vika oli edelleen päällä.
Tässä vaiheessa aloin jo epäilemään omia diagnoositaitoja.. aikani tarkisteltuani sähkökaavioiden avulla että kaikki on nyt todellakin kunnossa eikä mitään vikaa missään muuta kuin että pysyvä vikakoodi oli "Käyttöyksikköön ei yhteyttä" välillä MMI <-> käyttöyksikkö, vaikka olin juuri todennut ties kuinka monetta kertaa että johtosarjat on kunnossa. Nyppäsin MMI:n irti ja pyörittelin sitä aikani kunnes totesin että kaippa sekin sitten täytyy vielä uusia. Kytkin sen takaisin paikalleen ja kas.. valot tuli ensimmäistä kertaa käyttöyksikköön ja radio alkoi pauhaamaan.
Eli siis ilmeisesti viallinen radio vikaannutti käyttöyksikön ja veti MMI:n polvilleen. Se siis vaati kaikki piuhat irti toviksi jotta tokeni. Varmistin vielä asian kytkemällä vanhan radion kiinni jolloin vika uusiutui, myös vanha käyttöyksikkö oli mykkä.
On tää elektroniikka joskus vaan niin ihmeellisiä että itseäkin ihmetyttää joskus.. mutta tulipahan tehtyä.

Eli auto tuli tilassa jossa MMI haki pelkästään ulkoisia ohjelmalähteitä. Testerillä sai radioon yhteyttä ja kaikki päällisin puolin kunnossa muuten paitsi MMI:n komentonäppäimet täysin pimeänä sekä keskikonsolissa että kojelaudassa.
Ohjatun vian etsinnän avulla kävin läpi johdotukset ja sulakkeet -> tulos oli että keskikonsolissa käyttöyksikkö vaihdettava koska sinne tuli virrat mutta data ei liikkunut. Tilasin siis uuden ja laitoin paikalleen jonka jälkeen vika pysyi edelleen samana. Sitten testeri kiinni ja vikakoodit esille, nyt ei radioon saanutkaan enää yhteyttä. Hieman kummastelin asiaa ja ryhdyin tutkimaan virransyöttöä ja johdinyhteyksiä radioon jne., kaikki oli kunnossa. Ei muu auttanut kuin sitten tilata toinen radio..
Radion vaihdon jälkeen tietysti komponenttisuoja pois ja konfigurointi -> kaikki OK ja siihenkin sai yhteyttä nyt testerillä.. Sitten se iso MUTTA.. vika oli edelleen päällä.
Tässä vaiheessa aloin jo epäilemään omia diagnoositaitoja.. aikani tarkisteltuani sähkökaavioiden avulla että kaikki on nyt todellakin kunnossa eikä mitään vikaa missään muuta kuin että pysyvä vikakoodi oli "Käyttöyksikköön ei yhteyttä" välillä MMI <-> käyttöyksikkö, vaikka olin juuri todennut ties kuinka monetta kertaa että johtosarjat on kunnossa. Nyppäsin MMI:n irti ja pyörittelin sitä aikani kunnes totesin että kaippa sekin sitten täytyy vielä uusia. Kytkin sen takaisin paikalleen ja kas.. valot tuli ensimmäistä kertaa käyttöyksikköön ja radio alkoi pauhaamaan.

Eli siis ilmeisesti viallinen radio vikaannutti käyttöyksikön ja veti MMI:n polvilleen. Se siis vaati kaikki piuhat irti toviksi jotta tokeni. Varmistin vielä asian kytkemällä vanhan radion kiinni jolloin vika uusiutui, myös vanha käyttöyksikkö oli mykkä.
On tää elektroniikka joskus vaan niin ihmeellisiä että itseäkin ihmetyttää joskus.. mutta tulipahan tehtyä.