Virallinen A3 g-Tron ei käynnisty

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja J.Aspinen
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

J.Aspinen

Yrittäjä
Ylläpito
Liittynyt
10.03.2024
Viestejä
1,082
Eräs korjaamo otti yhteyttä minuun kun heidän asiakkaansa kaasu Audi teki tenät ja ei käynnistynyt enää huoltonosturilta. Oli kaasusäiliö tyhjentynyt eikä bensaakaan ollut yhtään. Kävivät hakemassa varakannuun bensaa ja tankkasivat mutta auto ei edelleenkään käynnistynyt.
Auto hinattiin mun luo ja ryhdyin paneutumaan g-Tronien maailmaan. Paljastui että tämän konsernin kaasuautot käynnistyvät oletusarvoisesti kaasulla. Ajattelin että jollain tavallahan se on saatava käyntiin, viimeistään testerillä, koska harvalla korjaamolla tai edes merkkarilla on kaasutankkauslaitteet, ainakaan kovin lähellä.

Odiksella yritin vaihtaa käyttötapaa bensalle pakotetusti mutta eipä sekään toiminut koska pakotettu vaihto edellyttää moottorin tyhjäkäyntiä, :bang:
Sitten sain idean että teenpäs tietoisesti vian kaasupuolelle josko se sitten suostuisi käynnistymään. Otin kaasun painetunnistimen sekä syöttösolenoiden liittimet irti. Eipä sekään auttanut, itsepäisesti se vaan pysyi CNG modessa..

Lopulta homma ratkesi niin että tyhjensin kaasuputken paineen testerillä, näin ollen järjestelmä tunnistaa 0 bar painetta ja lopulta auto käynnistyi bensalla. :ok
Tuli mieleeni että onko nämä kaasuautot oikeasti niin tyhmiä että jos bensatankki tyhjä ja kaasu loppuu, niin se ei vaan käynnisty ennen kuin se saa kaasua? Kellään kokemuksia? Vai oliko tämä yksilö vaan jotenkin tiltissä?
 
Meillä oli ennen GTE-sekoiluja tuommoinen A3 g-tron ja on kyllä pelkästään hyvää sanottavaa autosta. Ainoa miten muistan että käynnistyi suoraan bensalla oli juuri kaasutankkauksen jälkeen. Muuten todella käynnistyi aina kaasulla.
Off topic: Autossa oli aivan törkeän hyvät tehtaan H/K poppivehkeet :music:
 
Back
Ylös Pohja