0AV takavetopyörästöstä / Haldex Gen2

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja leoporsti
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

leoporsti

Valvoja
Ylläpito
Liittynyt
10.06.2024
Viestejä
60
Tulipa perehdyttyä Haldex-huollon parissa syvällisemmin Gen2 Haldex yhteydessä esiintyvään 0AV vetopyörästöön.

Tämä on käytössä ainakin A3 8P:ssä, TT 8J:ssä :


Edellisessä kuvassa mainittu 02D on 0AV:tä edeltävä, edellisistä sukupolvista (8L, 8N) polveutuva vetopyörästö. Tämä on käytössä vuosimallin 2004 8P:ssä sovitettuna Gen2 Haldexilla ennen 0AV korvattua sen. En perehtynyt erityisesti näiden eroavaisuuksiin, mutta kiinnostaisi tietää, jos joku tietää.

Haldex-kytkimessä ja tasauspyörästössä on tietenkin omat öljynsä sekä Haldexissa oma suodattimensa sekä esipainepumpun "huoltovapaa" karkeasuodatussihti mutta se, mikä herätti mielenkiintoni, oli tasauspyörästön öljytulpat:
  • Tasauspyörästön täyttö- ja tyhjennystulpat ovat keskenään samanlaiset.
  • Tulppa voi olla joko M20 magneettinippainen, 10 mm kuusiokolovääntiöinen (02M 409 057) tai M10 kuparialuslevyinen, 5 mm kuusiokolovääntiöinen (N 902 818 02):


Omassa 8P:ssä tulpat olivat tosiaan nämä suuremmat M20:set auton ollessa vuoden 2005 alkupuolen tuotantoa. Yksiselitteisyyttä siitä, kummanmalliset tulpat missäkin saman tyyppisessä tasauspyörästössä on, ei ymmärtääkseni ole. Näennäisesti tulpat on korvattu pienempään M10:n vuoden 2005 kuluessa ja ovat yleisesti ottaen tällaiset.

Hämmästys oli suuri, kun toisessa vanhoista 02M 409 057 tulpista ei ollut magneettinippaa ollenkaan! :


Tämä ei suinkaan johdu siitä, että tulppaa piti hieman avustaa paineilmavasaralla. Sen sijaan on todennäköistä, että tehtaalla asennetut täyttötulpat ovat alunperin olleet magneetittomia. Koska nämä M20 tulpat on hyvin äkkiä korvattu pienemmillä, kokonaan magneetittomilla M10 tulpilla, on myös todennäköistä, että erillistä magneetitonta M20 tulpan varaosanimikettä ei ole myöskään ollut katsottu tarpeelliseksi luoda.
 
Viimeksi muokattu:
Öljynvaihtojen lisäksi vaihdettiin nelivetokytkimen esipainepumppu (V181) kokonaan uuteen. Epäilys oli, että tämän harjat olisivat tiensä päässä, sillä vikakoodia 00448 - Haldex clutch pump Faulty pukkasi harvakseltaan etenkin tyhjäkäynnillä.

Avasinkin vanhan pumpun (0AV 598 549 A), joka näytti sisältä tältä:


Harjat puolestaan tältä:




Elikkä epäilys oli aivan oikea. Lisäksi kommutaattorin kohtiot olivat heikossa hapessa:


Luultavasti vika johtui siis tästä. Ilmaantuvuuden tyhjäkäynnillä seisaallaan selittää se, että tällöin pumpun tehtävä on ylläpitää painetta siten, että ohjausyksikkö pyytää pumppua pyörimään muutaman kymmenen sekunnin välein minimiteholla. Harjojen ja kommutaattorin huonosta kunnosta johtuen kontakti ei etenkään tällöin ole suotuisa harjojen sattuessa kehällä huonoon kohtaan.
 
Upeasti dokumentoitu ja hyvää sherlokointia :ok
Nyt kaikki toimii as fuck?
 
Juu, ainakin toistaiseksi :hello:

Nämä diagnosointini tuppaa osumaan hämmentävän usein oikeaan. Seuraavaksi taitaa olla edessä laturin vaihto, jonka jännitteensäädin valittaa yskästään.
 
Back
Ylös Pohja