Virallinen Passat B8 tuulilasikamera avustimille (A5)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja J.Aspinen
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

J.Aspinen

Yrittäjä
Ylläpito
Tein tässä viikonloppuna asiakastyönä Passat B8:iin tuulilasikameran jälkiasennuksen. Lyhkäisyydessä tämä tuulilasin yläreunassa olevan kameran avulla voidaan autoon ohjelmoida muutamia lisävarusteita, kuten esim. adaptiivinen kaistallapitoavustin, liikennemerkkien tunnistus sekä automaattiset kaukovalot. Samalla myös asennettiin kameraan hieman muokattu firmis joka tuo siihen muista alkuperäisistä kameroista poikkeavia toimintoja. Mitä uudempi kamera, sen enemmän on varusteita saatavana. Toki auton muun elektroniikan täytyy myös pystyä yhteistyöhön asennettavan kameran kanssa, joten malli- ja ikäkohtaisia eroja myös löytyy.

Viimeksi muokattu:
Tuo mukautuva kaistaohjaus on ihan mukava, köyhän miehen travel assist. Oli parissa Cuprassa tuollainen, hyvin piti auton keskellä kaistaa, ainakin siihen asti kun hukkasi lukituksen ja oli ajaa mutkasta pihalle. :D ID.3:n Lane Assistant oli aikamoinen pettymys tuohon verrattuna, nimensä mukaisesti pelkkä kaistavahti. Nelosessa on Travel Assist, sen myötä automaattiohjaus on taas palannut kuvioihin.

Omaan Golfiin laitoin kokeeksi hieman muokattua datasettiä jonka seurauksena ajo on erittäin autonomista niin haluttaessa. Kyllä se elektroniikka jaksaa aina välillä yllättää. :shock:

Täytyy sanoa että oon kyllä huikean yllättynyt passattin travel assistantin toiminnasta!

Sitä voi jo todella sanoa valvotuksi semiautopilotiksi. Traffic jam assistant toimii myös hyvin, eli tuo travel assistantilla auton pysähdyksiin ja jatkaa matkaa itsestään, jos stoppi on alle kolme sekuntia.

Olisko tähän fläshättävissä traffic jam assistant V1.5 jollain ilveellä? Sen pitäis pystyä odottamaan 13 sekuntia ennen liikkeelle lähtöään itsekseen. Myös eriväristen ja merkkisten kaistaviivojen tunnistus pitäisi olla parempi (työmaat yms väliaikaiset liikennejärjestelyjen tunnistus).

Olisko myös ratin kosketteluväliä pidennettävissä jollain datasetillä?

Olin myös itse positiivisesti yllättynyt sen toiminnasta tuossa Golfissa.
Ratin kosketteluvälin saa pidennettyä 60 sekuntiin kameroihin 3Q0980654L/H.
TJA:n toiminta-ajan saa myös pidennettyä. Nyt en tarkkaan muista aikaa mutta taisi olla 10 sekuntia.

J.Aspinen sanoi:
Olin myös itse positiivisesti yllättynyt sen toiminnasta tuossa Golfissa.
Ratin kosketteluvälin saa pidennettyä 60 sekuntiin kameroihin 3Q0980654L/H.
TJA:n toiminta-ajan saa myös pidennettyä. Nyt en tarkkaan muista aikaa mutta taisi olla 10 sekuntia.

Ahaa! Hitto. Mulla näyttää kameraksi 2Q0980653B. Ei taida onnistua? Edes tuo stoppiajan pidennys?

Jaa sulla oliki facelifti. Tässä linkissä avataan hiukan noiden kameroiden ja tutkien sielunelämää.
https://vwcoding.ru/en/MQB/2Q0_assistants/

Back
Ylös Pohja