Virallinen Octavia iV MIB3 ja OCU päivityksiä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja J.Aspinen
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

J.Aspinen

Yrittäjä
Ylläpito
Liittynyt
10.03.2024
Viestejä
1,086
Tällä kertaa tuli päivitettyä erään Octavia iV:n MIB3 1806 -> 1960 ja OCU 0064 -> B075 -> 0144. Aikaa meni n. 6 tuntia kaikkine välipäivityksineen ja SVM koodeineen, niitä meinaan oli tällä kertaa ihan mukavasti. OCUlle jouduin ajamaan samat päivitykset useampaan otteeseen ennen kun se otti suosiolla ne vastaan. Olipahan taas rumba mutta yksi auto jälleen tuoreemmilla softilla ja OTA päivitykset toimii taas.



:D:
 
Viimeksi muokattu:
Jaksanut hämmästyttää miten ihmeessä näiden nykyautojen softien päivitys vaatii moista noituutta. Kaikki nykyajan muut älyvehkeet päivittelee itseään hienosti, ilman että tavan käyttäjän tarvitsee osata mitään erityistä saatikka viedä autoa huoltoon. Joo, on se auto tietty mutkikas laitos, mutta silti ei luulis olevan tekemätön paikka.
 
Todettakoon tässä vielä että OCU oli Gen.3 jonka päivitys tapahtuu testerillä DoIP väylän kautta. Edellisten mallien päivityshän tapahtui kätevästi USB-C portin kautta muistitikulta. Autohan oli facelift jossa se isompi näyttö, samanlainen kuin Golf 8:ssa.
 
Nämähän on enemmänkin firmware päivityksiä, joten vaatii enemmän järjestelmältä kuin vain ns. softan päivitys. Ja MIB:n osalta päivityksissä päivittynee rauta-ajureita, joten ne on siltä osan käyttöjärjestelmän päivityksiä samalla. Toki jos vertaa esim. Applen puhelimien päivityksiin, niin on nämä uudemmatkin autot vähän aikaansa jäljessä. Autovalmistajat kun ei tyypillisesti ole softataloja olleet, joten ajattelu ja prosessit on hyvin kankeaa erilaisten laatuvaatimuksien ja viranomaisvaatimuksien vuoksi (turvallisuus hyväksynnät ym). nm. kuultua kokemusta miten softakehitys menee.
 
Menikö päivitys tuntityönä vai urakkana? :unsure:

VAG on kipuillut softapäivitysten kanssa ainakin siitä asti kun nämä "connected" autot tulivat markkinoille. Esim. oma ID.4 ei ole saanut kuin yhden pikkupäivityksen 10kk sisään, 5.0 julkistettiin viime kesänä mutta ei ole mitään tietoa koska se tulee "vanhoihin" autoihin.

Nyt tehostetaan toimintaa CGI:n kanssa, hieno homma.
 
Pyrin päivitykset sopimaan aina urakkana. Kyllä sen hintahaarukan noin suunnilleen nyt jo tietää autosta kuin autosta.
 
Back
Ylös Pohja