Natisevat ovet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Daatta
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Daatta

Valvoja
Ylläpito
Liittynyt
18.03.2024
Viestejä
238
Pitkästä aikaa alkoi taas ovet tai ovien tiivisteet natisemaan. Vähänkin heittoa tiessä niin niti-nati-niti kuuluu molemmilta puolelta. Saatoin itse edesauttaa tätä suihkimalla TACSYSTEM Quartz Max sealanttia varomattomasti niin, että sitä joutui tiivisteisiin. Tai sitten tiivisteistä on 45tkm kohdalla "tehdaspinnoite" lähtenyt ja tarvittaisiin uusi käsittely.

Mikä on VAG go-to ratkaisu tiivisteiden hoitoon? Minulla on VAG-koodilla oleva spray-purkki, mielestäni kattoluukun tiivisteisiin mutta myös kitinöihin tarkoitettua hoitoainetta. Edellisissä Cuprissa kitinä meni todella pahaksi, ainoa millä sen sai loppumaan oli silikonirasva. Mutta tökötti valui suurin piirtein pitkin kylkiä ja keräsi kaiken pölyn, ei koskaan enää. Toivottavasti silikoniöljyä (spray) ei kukaan ehdota, se kuivattaa kumia ja saa kitisemään entistä kauheammin.

Ovien saranoiden voitelu voisi myös olla paikallaan, ID:ssä on raskaat ovet ja niitä saa paiskoa. VAG:lta löytynee tökötti tähänkin? Joku teflonpohjainen voiteluaine varmasti toimisi, mutta ei viitsisi autotallin purnukoita summassa lähteä kokeilemaan.
 
Työkaveri puheli että VAG käyttää Wurthin kamoja tehtaalla, mene ja tiedä. Ainakin noita puteleita löytyy firman hyllystä... Kuminhoitoainetta olen ostanut aikaisemmin kun on silikonivapaa. Pitänee kokeilla.
 
Sain aikaiseksi voidella oven lukot ja saranat, kun nitinä alkoi muuttua infernaaliseksi. Tietää että se on paha, kun puolisokin huomauttaa asiasta. :D:

HHS® 200 näytti pitkälti samalta tavaralta, mitä ovien lukoissa oli jo valmiina. Kevyt suihkaisu lukon kieleen. Ovien saranat ovat olleet aina vähän mysteeri, mistä kohtaa pitäisi voidella, miten aine edes pääsee tunkeutumaan "liikkuviin osiin"? Suihkaisu saranoiden päälle ja siitä sitten.

Tiivisteet olin voidellut aikaisemmin VAG kitinänpoistoaineella, tällä sain käsiteltyä oikean puolimmaiset ovet kunnes aine loppui. Käsittely olevinaan auttoi, parin päivän ajan. Nyt laitoin toisen puolen oviin kuminhoitosprayta, sekin näytti koostumukseltaan samalta kuin VAG purkissa ollut tuote. En tiedä oliko tällä käsittelyllä mitään vaikutusta.

Tien päällä epäuskoista kuuntelua, kyllä se kitinä ja natina on poissa! Uskon että tuo lukkojen voitelu oli avainsana, muut sellaista hipistelyä. 50tkm voitelu siis.
 
  • Tykkään
Reaktiot: KKN
Back
Ylös Pohja