Matriisi-LED retrofit Skoda Superb 3V 2023 – kokemuksia ja kysymyksiä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Katutaku
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onnea projektiin, aika ankea downgrade Matriiseista perusvaloihin... Toivottavasti sai edes hyvän hyvityksen tuosta pahasta.

Mutta tuo yksi umpio on suorastaan edullinen, eikö nuo maksa merkkiliikkeessä parisen tonnia kappale?

Onnea projektiin!
Itse en varmastikaan osta enää yhtään autoa, joissa ei ole matriisityyppisiä valoja. Ne on todella 10/10. Eilenkin naureskelin taajamassa ajaessani juuri iltahämärän kintaalla ku auto laittoi pitkät päälle. Mukava oli ajella reilu 40 km/h liikenteen seassa "pitkät päällä" ja upeasti kaikki autot (ja vähän muutkin valonlähteet) tulivat varjostetuksi :yes:

Noista varaosanumeroista sananen, kun etsit aluksi noita 3G0 alkuisia umpioita. Useimmiten juuri tuo on VW:n indikaattori. Varaosanumeroiden koodaus on about näin:

Jossa ensimmäiset kolme meinaa yleensä VAG-mallia tai moottorikoodia:

ESIM:
7L6 - Touareg
7L0 - Touareg
5N0- Tiguan
5G0 - MK7 Golf or GTI
5G1 - MK7 Golf or GTI
5K0 - MK6 Golf or GTI
5K6 - MK6 Golf or GTI
5C7 - MK6 Jetta Sedan
5C6 - MK6 Jetta Sedan
5C5 - New Beetle 2013 >
5C0 - New Beetle 2013 >
561- New Passat 2012 >
3C9 - B6 Passat Wagon
3C8 - CC all
3C0 - B6 Passat or CC
3B9 - B5 Passat Wagon
3B5 - B5 Passat
3B0 - B5 Passat
1Y0 - Beelte Convertible
1Q0 - EOS
1KM- MK5 Jetta
1K9 - Sportwagen
1K6 - MK5 Jetta or GTI
1K5 - MK5 Jetta or GTI
1K0 - MK5 Jetta or GTI
1J9 - MK4 Jetta Wagon
1J6 - MK4 GTI or Golf
1J5 - MK4 Jetta
1J0 - MK4 Golf or GTI
1EM - Cabrio
1E0 - Cabrio
1CM- Beelte
1C0 - Beetle

Huomaa että vasemmalta kolmannen sarjan viimeinen merkki kertoo yleensä varaosan sijainnin vas/oikea.

Sellaiset saatesanaset vielä, että tämmöisissä projekteissa ei välttämättä kannata käyttää tuollaista ennustavaa kielimallia apuna (ChatGPT). Kaikki työ kannattaa tehdä puhtaasti itse googlen ja foorumeiden avulla. ChatGPT:n ehdotelmat joutuu kuitenkin vielä tarkistaa itse, niin samalla etsii sitten kaikki itse.

Onnea projektiin!
Itse en varmastikaan osta enää yhtään autoa, joissa ei ole matriisityyppisiä valoja. Ne on todella 10/10. Eilenkin naureskelin taajamassa ajaessani juuri iltahämärän kintaalla ku auto laittoi pitkät päälle. Mukava oli ajella reilu 40 km/h liikenteen seassa "pitkät päällä" ja upeasti kaikki autot (ja vähän muutkin valonlähteet) tulivat varjostetuksi :yes:

Noista varaosanumeroista sananen, kun etsit aluksi noita 3G0 alkuisia umpioita. Useimmiten juuri tuo on VW:n indikaattori. Varaosanumeroiden koodaus on about näin:

Jossa ensimmäiset kolme meinaa yleensä VAG-mallia tai moottorikoodia:

Huomaa että vasemmalta kolmannen sarjan viimeinen merkki kertoo yleensä varaosan sijainnin vas/oikea.
Sellaiset saatesanaset vielä, että tämmöisissä projekteissa ei välttämättä kannata käyttää tuollaista ennustavaa kielimallia apuna (ChatGPT). Kaikki työ kannattaa tehdä puhtaasti itse googlen ja foorumeiden avulla. ChatGPT:n ehdotelmat joutuu kuitenkin vielä tarkistaa itse, niin samalla etsii sitten kaikki itse.
No tästä on jo iso hyöty tässä asiassa. Noi chatgpt jutut pitääki nimenomaan varmistaa jostain, ettei ihan sokkona tee jotain väärää. Noi umpiotki sen verta kalliita, ettei mitään vääriä viitsisi ostella, koska palautus voi olla hankalaa. kiitos paljon.

Kävin ottaa oikean valon pistokkeen irti ja leikkasin varovasti tota kangasteippiä kynsisaksilla ensimmäiseen haaraan asti. Ei näkyny mitään ylimääräisiä piuhoja niputettuna. Teippasin hpx teipillä. Auton kojelauta näytti joulukuuselta, ku akun napa oli irti, mut kaikki toimii taas, ku kävin lenkillä. montako piuhaa sinne pitää vetää? Ilmeisesti noita johtosarjojakin saa valmiina?

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Piirikaavioita vertailemalla, esimerkkinä oikeanpuoleinen umpio:

>> Vaikuttaisi siltä, että kaikki kytkennät J519:lle sekä maadoitus on jo olemassa.

Suurin eroavaisuus on CAN-väyläliitäntä, joka tulisi toteuttaa J745:lle (tätä ohjausyksikköä ei välttämättä edes ole perus-LED varustelussa)...

...sekä sulakointi SB38:

Piirikaavioita vertailemalla, esimerkkinä oikeanpuoleinen umpio:

>> Vaikuttaisi siltä, että kaikki kytkennät J519:lle sekä maadoitus on jo olemassa.

Suurin eroavaisuus on CAN-väyläliitäntä, joka tulisi toteuttaa J745:lle (tätä ohjausyksikköä ei välttämättä edes ole perus-LED varustelussa)...

...sekä sulakointi SB38:
Kiitos.

Back
Ylös Pohja