ID.4 ja ongelma adaptiivisen vakionopeudensäätimen kanssa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jrinnes
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jrinnes

Jäsen
Kysytäänpäs täältä neuvoa, jos olisi jollekin sattunut vastaavaa.
Ostin pari viikkoa sitten -21 lopussa rekatun ID.4 GTX:n. Autossa oli ostettaessa ohjelmaversio 3.2, joka nyt mun aikana päivittyi 3.7:än.
Tokihan siihen piti tehdä joitakin koodauksia, kuten kaistavahti muistamaan asetuksensa, oikealta ohittamisen esto pois päältä, Android Auton rajoitukset ajon aikana tehtäviin asioihin pois päältä, joidenkin valikoiden käytön esto ajon aikana pois päältä, liukkausvaroitus pois käytöstä ja ennen kaikkea normivakkari adaptiivisen tilalle. Kokeilin myös lyhyesti Travel Assistiakin, mutta totesin sen hyvin nopeasti täysin käyttökelvottomaksi ilman kapasitiivista rattia. Näiden lisäksi otin myös käyttäjäprofiilin vahvistamisen jokaisen startin yhteydessä pois päältä, mutta tämä sai jotkin auton sovelluksista menemään tillin tallin, joten palautin tuon takaisin käyttöön.

Tähän normivakkariin liittyy sitten tämä ongelma. Sain hienosti sen normivakkarin ilmestymään sinne valikkoon, mutta mutta... Kun vakkarin tilaa yrittää vaihtaa, niin ratin nuolestapa ei tapahdukaan mitään muuta kuin että koko valikko sulkeutuu. Aiemmin pystyi hienosti vaihtamaan acc:n ja nopeudenrajoittimen välillä, mutta nyt tosiaan ei tapahdu enää muuta kuin että valikko sulkeutuu.
Luonnollisesti lähdin ratkomaan asiaa niin, että peruin kaikki tekemäni muutokset. Vakkarin ohjainlaitteelle ja ajoavustinten ohjainlaitteelle on palautettu niiden aivan alkuperäinen koodaus. Normivakkari hävisi valikosta kuten pitikin, mutta edelleenkään ei pysty valitsemaan acc:n ja nopeudenrajoittimen välillä kuten ennen mitään muutoksia, vaan nuolen painaminen sulkee valikon. Acc sinällään toimii kyllä aivan kuten kuuluukin.
Nyt olisi hyvät neuvot kalliit...

Ettei vaan olisi ratin näppäinten koodaus muuttunut? Se tapahtuu 19 - Gateway kautta ja on sen alajärjestelmä.

Ettei vaan olisi ratin näppäinten koodaus muuttunut? Se tapahtuu 19 - Gateway kautta ja on sen alajärjestelmä.
No itse en ole sinne koskenut, mutta annoin vahingossa OBDelevenin tehdä autokoodauksen kun ekaa kertaa kytkin sen autoon. Eli se on voinut toki touhuta jotain omiaan. Osaatko antaa tarkempia suuntaviivoja, kuinka noihin pääsee käsiksi?

OBD11 en tiedä miten menee mutta tässä havainnekuvat VCToolsista. Tuo siis gatewayn alajärjestelmä. Tuo auto on GTX jossa ei ole Travel Assistia aktvioitu.

Kiitos! Näyttää juurikin siltä, että vaikka VCDS:llä homma olisi hyvinkin helppo. Vaan tuolla OBDElevenillä voi olla hyvinkin erilainen. Mutta pitää illalla tutkia asiaa, kerron sitten kuinka kävi. :)

En ehtinyt kokeilemaan gatewayn koodausta eilen. Vaan luin muualta, että se tilan valinta toimiikin eri tavalla kuin mitä olen yrittänyt. Olen varma, että versiolla 3.2 tilaa sai vaihdettua ihan vain painamalla niitä Mode-tekstin vieressä olevia nuolia. Luin nyt siis jostain, että niitä nuolia ei pitäisikään painaa vaan sivellä sivusuunnassa. Joko sen koko Mode-alueen toiminta on muuttunut päivityksessä 3.2 -> 3.7 tai sitten olen jollain käsittämättömällä tuurilla saanut ennen päivitystä vaihdettua sitä tilaa sen kerran kun asiaa kokeilin.
No enivei, vaimo lähti äsken autolla töihin ja pakko oli työntää pää ikkunasta sisään ja kokeilla sitä sivelyä. Ja kappas kummaa, vakkarin tila vaihtui kuin ei mitään! 🫣
Voi luoja että ihminen voi toisinaan tuntea itsensä tyhmäksi...

En tiedä, saako OBD11:llä luettua helposti kaikkien ohjainlaitteiden adaptaatioita talteen, mutta VCDS:llä ainakin helppo homma. Itse teen tuon aina kun auto vaihtuu tai autoon tulee isompi päivitys.

OBD11 autokoodauksia en käytä, kun ei tiedä ihan tarkkan mitä ne tekee. AutoScan:lla saa talteen koodaukset ja adaptaatiot on helppo palauttaa kun tietää, mitä ne oli ennen OBD11 tekemiä autokoodauksia.

Back
Ylös Pohja