- Liittynyt
- 10.03.2024
- Viestejä
- 1,082
Erästä Skoda Enyaqia diagnosoidessa tuli ilmi muutama mielenkiintoinen asia liittyen ilmastointiin. Se nimittäin toimii Enyaqissa CO2 -kaasulla (R-774), eli hiilidioksidi.
Asiakkaan kuvaus oli että näyttöön tulee ilmoitus ilmastoinnin kompressorin poiskytkennästä. Ennen kun tajusin että kyseessä olikin CO2:lla ladattu auto, kerkesin ihmettelemään ilmastoinnin korkeita lauhtumispaineita sekä lämpötilaa kun olivat 60 bar ja 90'C. Vikakoodi olikin CO2 anturista joka on olennainen osa tässä järjestelmässä. Sen tehtävänä on valvoa sisätilojen hiilidioksidipitoisuutta ja puuttua ilmastoinnin toimintaan jos pitoisuus nousee oli tietyn rajan.
Hiilidioksidi kylmäaineena ei ole mikään ihan uusi juttu autoteollisuudessa. Sitä on kehitetty R1234yf:n rinnalla kaiken aikaa. Ongelmaksi on muodustunut korkea lauhtumislämpötila sekä käyttöpaine joka aiheuttaa sen että polttoainetta kuluu hivenen enemmän kuin R1234yf:tä käytettäessä. Täyssähköautoissa tämä ei enää ole niinkään ongelma kun ilmastointikompressori toimii sähkövirralla ja toimintaa on jalostettu lämpöpumpuksi.
Aiheesta lisää täällä Hiilidioksidi R744 kylmäaineena.
Mikäli joillekin ilmastoinnin toimintaperiaate ei ole tuttua niin siitä aiheesta löytyy erittäin hyvä artikkeli täältä Ilmastointijärjestelmän toimintaperiaate.
Tässä hyvä video
Myös jos joku haluaa tutustua asiaan perinpohjin, on eräs opinnäytetyö aiheesta liitteenä.
Asiakkaan kuvaus oli että näyttöön tulee ilmoitus ilmastoinnin kompressorin poiskytkennästä. Ennen kun tajusin että kyseessä olikin CO2:lla ladattu auto, kerkesin ihmettelemään ilmastoinnin korkeita lauhtumispaineita sekä lämpötilaa kun olivat 60 bar ja 90'C. Vikakoodi olikin CO2 anturista joka on olennainen osa tässä järjestelmässä. Sen tehtävänä on valvoa sisätilojen hiilidioksidipitoisuutta ja puuttua ilmastoinnin toimintaan jos pitoisuus nousee oli tietyn rajan.
Hiilidioksidi kylmäaineena ei ole mikään ihan uusi juttu autoteollisuudessa. Sitä on kehitetty R1234yf:n rinnalla kaiken aikaa. Ongelmaksi on muodustunut korkea lauhtumislämpötila sekä käyttöpaine joka aiheuttaa sen että polttoainetta kuluu hivenen enemmän kuin R1234yf:tä käytettäessä. Täyssähköautoissa tämä ei enää ole niinkään ongelma kun ilmastointikompressori toimii sähkövirralla ja toimintaa on jalostettu lämpöpumpuksi.
Aiheesta lisää täällä Hiilidioksidi R744 kylmäaineena.
Mikäli joillekin ilmastoinnin toimintaperiaate ei ole tuttua niin siitä aiheesta löytyy erittäin hyvä artikkeli täältä Ilmastointijärjestelmän toimintaperiaate.
Tässä hyvä video
Myös jos joku haluaa tutustua asiaan perinpohjin, on eräs opinnäytetyö aiheesta liitteenä.
Liitetiedostot