SOS boksin korjaussarja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja J.Aspinen
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

J.Aspinen

Yrittäjä
Ylläpito
Nyt meiltä saatavana SOS boksin korjaussarjaa 5WA998058C. Tämä on siis käytännössä akun kansi johon integroitu vara-antenni. Tehtaan tiedotteen mukaan tämä vikaantuu ja aiheuttaa vikakoodin ”B200049 – Ohjainlaitevika”. Myös SOS merkkivalo palaa punaisena sekä mittaristossa on vikailmoitus.

Korjaus koskee SOS bokseja numerolla 5WA.035.282, 5WA.035.284 sekä 5WA.035.284.A
Toki mekin tehdään kyseisen SOS boksin korjauksia.

Asiakkaan kuvaus:
• - Näyttöön saadaan ilmoitus , joka liittyy häiriöön hätäpuhelujärjestelmässä .
• - Hätäpuhelujärjestelmän LED kattomoduulissa SOS-painikkeen vieressä palaa punaisena.

Häiriö ilmenee seuraavilla tavoilla:
• - Ajoittain näyttöön saadaan ilmoitus hätäpuhelujärjestelmään liittyvästä häiriöstä.
• - Virtaa kytkettäessä saadaan aina ilmoitus hätäpuhelujärjestelmään liittyvästä häiriöstä.
• - Hätäpuhelujärjestelmän LED kattomoduulissa SOS-valon vieressä palaa ajoittain tai pysyvästi punaisena.

Onko tää jotain minkä asiakas ostaa ja asentaa itse, vai asennus teillä?

jugih sanoi:
Onko tää jotain minkä asiakas ostaa ja asentaa itse, vai asennus teillä?
Voi tehdä myös itse jos taidot riittää tai sitten voi tuoda auton minulle ja korjaan sen kuntoon.

Eilen tuli tuommoinen korjaussarja asennettua. Auto oli Passat 2020. Mielenkiintoisinta tässä oli se, että boksi oli kokonaan mykkä. Ei palanut mikään ledi katossa. Testeri kyllä tunnisti ohjainlaitteen, mutta sitten kun yritti vaikka lukea mittausarvoja niin se veti jopa testerin jumiin. Toki vika olisi voinut olla myös MIB3:ssa mutta sen suljin pois kokeilemalla toisella laitteella, vika jatkui edelleen. Sitten kaivoin boksi esille, purin sen ja vaihdoin kannen, jossa antenni. Tämän jälkeen boksi autoon kiinni ja hetken päästä vihreä ledi paloi iloisesti ja homma alkoi rokkaamaan.

Alkuperäinen ongelma oli että käyttäjäprofiili ei latautunut jonka takia ei myöskään radio toiminut, eikä mikään ledi syttynyt katon sos nappulan viereen.

Tänään korjasin jälleen onnistunnesti erään Passatin OCU:n tuolla korjaussarjalla. Samalla resetoin OCU:n niin että edellenin omistaja pyyhkiytyi pois pääkäyttäjän profiilista ja nykyinen omistaja onnistui vihdoin rekisteröimään itsensä auton pääkäyttäjäksi.

Eilen oli vuorossa eräs Superb iV joka kärsi myös OCUn toimimattomuudesta. Merkkiliikkeessä oltiin sanottu että koko OCU tulisi vaihtaa. Niin sekin vaan heräsi henkiin tuolla korjaussarjalla jolloin kustannuksia tuli huomattavasti vähemmän.

Nyt havaitsin muutama päivä sitten jälleen eräässä Passatissa että alun perin B indeksillä varustetut OCU eivät ole pääsääntöisesti korjattavissa. Olen nyt kolmeen B ocuun yrittänyt tarjota korjaussarjaa niin sama vika jatkuu edelleen. ainoaksi vaihtoehdoksi jää vaihtaa uusi ocu tilalle. Rautakin on uusimmassa G indeksissä muuttunut H20 --> H22.

Näitä kun saisi jotenkin korjattua ja resetoitua tehdastilaan niin voisi olla menekkiä. Tuskin siellä sisällä mikään kovin kallis komponentti ole antautunut.

LG Electronics ja valmistettu Vietnamissa, globaali on toimitusketju.

Luulisi että markkinat ratkaisevat korjausongelman aikanaan, jos se on tehtävissä.

Saisko tommoisen purettua ja katsottua, jos siellä olisi jotain havaittavasti solmussa?

Saisko tommoisen purettua ja katsottua, jos siellä olisi jotain havaittavasti solmussa?
Kyllähän tuo avaus olisi suunnitelmissa, ei vaan tahdo aika riittää. Täytyisi vielä ratkaista se että miten sen saisi uudelleen tehdastilaan myös. Pitäisi melkein olla uusi ocu verrokkina. Jos saisi jotenkin dumpin sieltä luettua niin varmaan valaisisi asiaa aika paljon.

Nyt muutamassa Golf 8 sama juttu jossa vara-antenni vioittuu ja tuo paljon pelätty vikakoodi B200049 iskee päälle. Eli ovat ne uudemmatkin autot näköjään haavoittuvaisia samalla tavalla kuin vanhempi kalusto.

Näissä OCU onkin sitten mittariston takana.

Oikealla uusi osa jossa kullatut liittimet.

Tässä ketjussa on kirjoiteltu paljon @J.Aspinen toimesta hyvin dokumentoiduista MIB3 + OCU fiksauksista. Minäkin olin herraan yhteydessä kaiken varalta, kun tuli hankittua 2020 B8.5 Passatti, missä oli maapallo harmaana ja muutkin "perusjutut" mitä muinaiset softaversiot aiheuttavat. Tästähän on täälläkin foorumilla huoltotiedote olemassa. Ennen päivitystä MIB3 oli versiossa 0156 ja OCU 0083. OCU jopa ilmoitti vikakoodista "B200049 - Ctrl. module faulty", joka ei yleensä ole kovin lupaava ollut...

Minulla oli torstaiksi varattu aika Ouluun SAH:lle "diagnosointiin" pariksi tunniksi. Tätä ennen olin volkkarin online-tiimin kanssa aiheesta jutellut ja tehnyt tallissa jotain loitsuja, jotka kaikki osottautuivat toimimattomiksi. Yhteyksiä ei ollut ja vaikkapa pääkäyttäjää ei saanut vaihdettua kun auto ei tajunnut yhteyksistä maailmalle.

SAH kuitenkin oli siinä vikakoodinluvun jälkeen napsauttanut päivitysjonon tikuilta käyntiin. Minulle asia kerrottiin siinä vaiheessa odotustilan puolelle kun 2h oli aikaa kulunut, että päivityksissä kestää... Aikani odottelin ja läksin siitä sitten kotiin. Iltapäivällä n. 6h päivittelyjen jälkeen huoltoneuvoja soitteli että mekaanikko oli päivittänyt MIB:n ja OCU:n ja että nyt kaiken pitäisi olla kunnossa. Hain auton ja tsekkasin kotona - MIB3 versiossa 0330 ja OCU versiossa 0311. Tämän jälkeen sai autoon kirjauduttua ja muutettua oman volkkaritilin pääkäyttäjäksi ja nyt homma pelaa kuten pitääkin.

Tässä meni aikaa kuulemma noin 6h, mutta olivat joviaaleina vailla "vain" kolmen tunnin työstä korvausta. Tästä juttelevat automyyjän kanssa nyt sitten. Mutta ehkäpä hyvä niin, sillä minulle sanoi myyjäliikkeen Skoda-huollon huoltoneuvojakin, että OCU pitäisi mahdollisesti vaihtaa - ja se ei olisi halpa ollut. Eli... tarinan opetus, että nämä näköjään *voi* korjaantua myös pelkällä päivityskierroksella.
Pitkään hommat menikin kivasti autolla tuon tammikuisen korjauksen jälkeen. Nyt sitten plimpahti tauluun "VIKA: Hätäpuhelujärjestelmä, hakeudu korjaamolle"-teksti. Koodina sama kuin yllä aiemmin B200049 - Ctrl. module faulty ja katon SOS-napin valo punaisena.

Koodi:
75 Telematics
        System description: OCUGen3High
        Software number: 5WA035284H
        Software version: 0311
        Hardware number: 5WA035284
        Hardware version: H20

Faults:
                B200049 - Control module faulty
            Internal electrical malfunction
                static
                    Priority - 1
                Malfunction frequency counter - 1
                Unlearning counter - 255
                km-Mileage - 261612 km
                Voltage terminal 30 - 12.2 V
                date - 2026-05-09 14:22:11

Katsotaan korjaantuuko tästä nyt sitten tuolla @J.Aspinen mainitsemalla korjaussarjalla.

Tähän ei korjaussarja tainnut apuja tuoda. Uusi antenni vaihtui OCU:n päälle ja vika on edelleen päällä. Varsinaista resettiä minun työkaluin ei toki boksille voi tehdä, mutta virrattomuus ja yön yli nukkuminen eivät auttaneet.

Huomenna automyyjän puheille. Korjatkoot, sillä tuosta oli koodi jo kauppoja joulukuussa tehdessä. Toisaalta ei kyllä kovin vahva luotto näihin konsernin OCU:n suuntaan tule kyllä...

Meillä ocuja hyllyssä.
Tehtaalla on toimitusvaikeuksia ja kaikki tilaukset menevät jälkitoimitukseen.

Tähän ei korjaussarja tainnut apuja tuoda. Uusi antenni vaihtui OCU:n päälle ja vika on edelleen päällä. Varsinaista resettiä minun työkaluin ei toki boksille voi tehdä, mutta virrattomuus ja yön yli nukkuminen eivät auttaneet.

Huomenna automyyjän puheille. Korjatkoot, sillä tuosta oli koodi jo kauppoja joulukuussa tehdessä. Toisaalta ei kyllä kovin vahva luotto näihin konsernin OCU:n suuntaan tule kyllä...
Mullakaan ei korjaussarjalla suoraan toiminut. Käytin marmorilla piuhan päässä ja Jotain resetoivat/koodasivat 80€ edestä. Sillä lähti toimimaan ilman ocun vaihtoa.

Tuo on totta että joissain tapauksissa järjestelmä vaatii aktivoinnin ja nollauksen jonka jälkeen sen pitäisi toimia mikäli vika on ollut vara-antennissa.
Tähän on olemassa myös toinen hieman epävirallisempi keino jolla vikakoodi viimeistään poistuu mutta tulee kyllä takaisin jonkun ajan päästä jos siellä on sisäinen komponenttivika.

Huollon tiskin takaa juuri kuultuna näille OCU-vioille on kolme polkua:
1. Korjaussarjan asennus (tein itse) ja resetointi testerillä (just nyt työn alla)
2. Päivitys softan osalta OCU:lle ja MIB:lle (tehty tammikuussa)
3. Uusi moduuli asennuksineen ja sopeutuksineen

Eli kakkonen tehty, ykkönen ajetaan maaliin nyt tiskillä kun ei OBDelevenillä onnistu suoraan ja kätevästi. Tavallaan iso käsi @J.Aspinen jeesistä ja korjaussarjasta tänne pohjoisen etäpisteelle. Toivotaan että kolmoseen ei tartte oman lompsan kautta mennä...

Mikäli tulee tarve vaihtaa tuo ocu eikä Wetterillä niitä ole tai saa hankittua, todennäköisesti ei ;) , voin vaikka täältä lähettää sulle uuden tilalle. Voidaan sitten vaikka etänä hoitaa sopeutus siihen.

Back
Ylös Pohja